Lotta, 40: ”Det sprutade ut flygbränsle från vingen”

Uppdaterad 2017-03-27 | Publicerad 2017-03-26

Lotta Karlsson, 40, och hennes familj skulle i fredags åka hem från Cancun i Mexiko.

När planet taxade ut mot startbanan såg Lotta hur det stod en kraftig stråle med flygbränsle rakt ut från vingen.

– Inte förrän vi sa till flygvärdinnorna vände de tillbaka till gaten, säger hon.

Efter en säkerhetskontroll kunde planet till slut ändå lyfta – två timmar försenat.

Det var i fredags eftermiddag, lokal tid i Cancun, Mexiko, som Lotta Karlsson, 40, och hennes familj skulle resa hem efter semestern med TUI.

De satte sig och spände fast sig i flygplanet.

– Vi satt precis vid ena vingen, och vi såg att det fullkomligt forsade ut drivmedel från flygplanet, säger hon.

”Ventil var öppen”

Trots läckaget fortsatte flygplanet, med flightnummer TOM433, taxa ut mot startbanan.

Lotta och hennes familj blev nervösa.

– Vi tänkte först att ”det här har de säkert koll på” men ingen sa eller gjorde något så vi uppmärksammade en flygvärdinna. Man såg ju att det inte var normalt direkt.

Efter att de sagt till vände flygplanet tillbaka mot gaten, eskorterat av flera brandbilar. Efter en säkerhetskontroll kunde man till slut lyfta, två timmar försenade.

– Vi fick beskedet att det var någon ventil som inte var stängd, säger Lotta.

Lotta och hennes sällskap talade senare med en pilot.

– Enligt honom så ska det saknas varningsindikation på att man tappar mycket bränsle. Det enda som finns är digital visning. Det känns ju inget vidare, säger hon.

– Tänk om det kommit en liten gnista eller om de lyft utan att märka det här.

TUI: ”Piloten hade information”

Mathias Bergendahl är nordisk informationschef på TUI. Han känner till händelsen.

– Ja, vi vet att de blev försenade på grund av detta, säger han.

Efter att ha kontrollerat uppgifterna så dementerar Mathias Bergendahl att piloterna inte visste något.

– Man hade fått information om detta på flight deck, säger han.

Varför dröjde det så lång tid innan man vände tillbaka?

– Det kan ta ett tag innan man aktivt kan åtgärda och vända samt att få ut fire crew som kan bistå.

Mathias Bergendahl berättar att man efter en noggrann kontroll av flygplanet fattade beslutet att man kunde genomföra resan.

– Det är ju alltid säkerheten som kommer först i sådana här lägen, säger han.

Risk vid gnistbildning

Flygexperten Jan Ohlsson säger att man i moderna flygplan inte har information om bränslematningen synlig hela tiden.

– Man får fram information om bränslematningen på skärmen där allt är beskrivet väldigt pedagogiskt men det är inget som ligger där hela tiden, säger han.

Vad hade kunnat hända om de lyft med den här läckan?

– Om det blir gnistbildning, om något slår upp från landningsställen vid start är det ju inte bra. Men det krävs att det är någon yttre faktor.

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll håller med Ohlsson om bränsleinstrumenten, men tar fasta på problemen man kunde fått rörande bränslebrist.

– Det går fort eftersom det blir ett sådant undertryck i vingen. Bränslet sugs ut fort. Hade man hunnit en bit ut över Karibiska havet, hade det kanske inte varit lätt att hitta en flygplats och landa på ett säkert sätt. Det är definitivt att betrakta som en incident, säger han.

Lotta Karlsson kommer inte i första taget glömma bränsleläckaget som hon bevittnade.

– Det var nervöst, säger hon.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln