Yvonne får vänta på pengar – i 8 veckor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-19

Väntetiden är nu dubbelt så lång hos försäkringskassan

Yvonne Jonssons mamma gick bort i fredags.

I över en månad vakade hon vid sjukhussängen utan lön men i hopp om ersättning från försäkringskassan.

Men några pengar har hon inte fått.

Utan pengar Den 1 september sökte Yvonne Jonsson närståendepenning hos försäkringskassan. Fem veckor senare har hon fortfarande inte fått några pengar, och får vänta minst tre veckor till.

– Hur ska jag betala räkningarna? säger Yvonne.

Det är inte bara sjuka som drabbas av försäkringskassans förseningar.

Sökte i god tid

Den 26 augusti fick Yvonne Jonsson, 43, reda på att hennes sjuka mamma hade bara några veckor kvar att leva. Yvonne fick tips om närståendepenning.

Den första september kontaktade hon försäkringskassan. Sedan vakade hon på sjukhuset.

I fredags avled Yvonnes mamma. Efter sorgearbetet har nu Yvonne tagit sig kraft att ringa försäkringskassan igen.

Tre veckor till

– De sa att de handlägger ärenden från början av september. För mig tar det minst tre veckor till, säger Yvonne.

Det är nästan fem veckor sen blanketterna skickades in.

– Vad ska jag göra med räkningarna? Det är påfrestande för hela familjen. Man är förtvivlad över mammas bortgång och så detta, säger Yvonne Jonsson.

På försäkringskassan har man genomgått en stor omställning och koncentrerat handläggningen av närståendepenning.

– Vår målsättning är att ha en handläggningstid på 30 dagar. Just nu ligger vi på sex–sju veckor eller 42–49 dagar. Det är en olycklig situation, vi kan bara beklaga det, säger Birgitta Lindgren platschef på nationella försäkringsrådet.