Aftonbladet nomineras till helhetspriset i Årets dagstidning

Uppdaterad 2024-02-09 | Publicerad 2024-02-08

Aftonbladet kan ta storslam i ”Årets dagstidning”.

Tidningen nomineras för ledarskap, annonsaffär, innovation och i det stora helhetspriset.

– Jag och vi är så oerhört stolta över alla nomineringar, men det är något särskilt med den till helhetspriset Årets dagstidning, säger Lena K Samuelsson, publisher.

Snart är det dags för organisationen Tidningsutgivarna att dela ut prestigefulla priser på galan för ”Årets dagstidning”.

I dag stod det klart att Aftonbladet kan vinna i två ytterligare kategorier: ”Årets innovation” och helhetspriset, där motiveringen lyder:

För att de hela tiden tittar framåt. Mot nästa generations läsare, mot den nya tekniken och ny journalistik – i uppfriskande trots hinder i omvärlden.

Aftonbladets publisher är särskilt stolt över den nomineringen som hon kallar ”något särskilt” och säger att receptet är att jobba tillsammans.

– Aftonbladet är ett lagarbete och allt vad vi gör bygger på det gemensamma. Tillsammans gör vi allt för att lyfta Aftonbladet och jag älskar det framåtlutade, nyfikna kulturen som gör det möjligt. Det är härligt!

I ”Årets innovation” nomineras satsningen på personalisering av innehållet, där du som läsare kan få mer relevant innehåll.

Där lyder motiveringen: Att skapa bättre upplevelser skapar mersmak och viljan att stanna kvar längre är en framgång! Smartare och bättre är alltid bra för alla!

– Personalisering är nyckeln till framtidens nyhetsupplevelse och en stark digital affär. Det är också något som engagerar hela Aftonbladet och vi är så stolta över att ligga i den absoluta framkanten här. Personalisering gör journalistiken starkare och vi kan nå fler, säger Lena K Samuelsson.

”Hedrad och glad”

I går kom två andra nomineringar i ”Årets dagstidning”

Jonathan Jeppsson leder Aftonbladets grävande journalister och nomineras i kategorin ”Årets medieledare”.

Han väckte ett nytt engagemang för journalistiken i en digital kontext, och gav en tydlig riktning för redaktionen. En rutinerad ledare som undviker eget strålkastarljus men får andra att växa och göra skillnad. Nominerad till Årets Medieledare är: Jonathan Jeppsson, Aftonbladet, lyder motiveringen.

– Jag är väldigt hedrad och glad för denna nominering och vill tacka alla kollegor som bidragit till att vi lyft vår grävande journalistik.

Så sent som i november förra året fick Aftonbladets Staffan Lindberg och Magnus Wennman Stora Journalistpriset för sin granskning om H&M och återvinningen.

Ett jobb som arbetsleddes av Jonathan.

– Jonathan Jeppsson är en unik kombination av klassisk, tung redaktör med publicistisk kompass och en modig nytänkare som leder sin redaktion till stordåd. Han hittar alltid vinkeln och nya sätt att få kraft i journalistiken. Så välförtjänt! säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Godare nomineras i Årets annonsaffär

Aftonbladets matsajt Godare nomineras i ”Årets annonsaffär”. Juryn skriver:

Genom att fokusera all den kraft som är möjlig så skapas stora möjligheter för genomslag. Vi vill fortsätta se enkla och genomtänkta lösningar som ger stort genomslag i en smakfull miljö! Nominerade till Årets Annonsaffär är: Aftonbladet Godare.

– Denna nominering är en stor ära för hela vårt team på Godare. Vi är stolta över att ha kunnat skapa en annonsaffär som inte bara är framgångsrik, utan också en journalistik som vår publik älskar och som lyfter hela Aftonbladet, säger Godares chef Lena Widman.

Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson:

– Gänget bakom Godare har på kort tid vuxit sitt universum till en unik position med en av Sveriges största matsajter och plats i sociala medier med rörligt innovativt innehåll, en tv-kanal och ett superfint varumärke. Godare är en digital succé både för landets matälskare och våra annonskunder.

Priserna delas ut på en gala i Stockholm 20 mars.

Följ ämnen i artikeln