Så påverkas du när gamla mobilnäten stängs ner

Anna Isaksson/TT

Publicerad 2023-06-14

I landet påverkas konsumenter när 2G och 3G-näten stängs ner. Arkivbild.

Mobiltelefoner, trygghetslarm och annan elektronisk utrustning som endast kommunicerar via mobilnäten 2G och 3G slutar nu att fungera. I hela landet berörs konsumenter när de gamla mobilnäten stängs ner till förmån för 4G och 5G-näten.

– Jag tror att det är många som inte vet om att detta är på väg, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare på ECC Sverige, som är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst.

Samtal, sms, surfing och nödsamtal genom 2G och 3G slutar att fungera när näten stängs ner av operatörerna. Ökade krav på snabb kommunikation gör att mobilnäten behöver uppgraderas. Påverkas gör all tal- och datakommunikation som endast använder de gamla näten för att kommunicera.

Enheter som kan styras på distans via 2G och 3G-näten, som robotgräsklippare och larm, påverkas också enligt Konsumentverket.

Frågor från konsumenter

Mobilnäten väntas vara nedstängda i slutet av 2025. Inför nedstängningen har Konsumentverket fått in flera frågor från konsumenter som vill ha information om vilka enheter som kommer sluta att fungera.

– Många tänker framför allt på sina mobiltelefoner för att det är den apparaten vi använder dagligen. Där byter många mobiltelefon ganska ofta så där är det sannolikt att man har en mobiltelefon som klarar av 4G och 5G. Men sen tänker kanske inte många på att det finns mycket annan elektronik som är uppkopplad som man kanske inte byter ut så ofta, säger Henric Jonsson.

Elektronisk utrustning som endast använder sig av de gamla mobilnäten finns fortfarande tillgängliga att köpa i butik. Det ställer krav på konsumenten att kontrollera vilket mobilnät som varan har stöd för.

Företagens ansvar

Företagen har samtidigt ett ansvar att berätta för kunden om enheten bara använder sig av 2G och 3G-näten.

– En köpare ska vara medveten om att den här saken fungerar bara på äldre teknik och den kommer kanske inte att fungera om ett eller två år.

Ifall företaget inte har gett kunden rätt information är de skyldiga att komma med en lösning.

– Har man sålt en vara som saknar stöd för 4G och 5G-näten utan att informera tydligt så är varan felaktig enligt Konsumentverkets bedömning, säger Henric Jonsson.

Följ ämnen i artikeln