Bredband

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-31

Det borde vara enkelt – nu är det dags för bredbandsbolagen att ta sitt ansvar

Egentligen borde det vara enkelt.

Ge mig ett bredband med den hastighet jag betalar för.

Och svara i telefonen när jag behöver hjälp.

Och krångla inte till leveransen.

Men det är förstås en dröm.

I verkligheten är vi förfärande många som hoppar och stampar av ilska och frustration när bredbandsuppkopplingen inte uppför sig.

Det enskilt vanligaste ämnet bland inkommande samtal, mejl och sms till Aftonbladets tipstjänst 71000 är vanmakt inför bredbandsbolagen.

Att de inte levererar.

Att de inte svarar i telefonen.

Att det dröjer alldeles för länge innan man får hjälp eller kanske något bredband överhuvudtaget.

Dagarna när bredband var en lyx för några få datorsnobbar är förbi.

I dag ska både räkningar betalas och skola väljas till barnen via nätet.

Ja, bredband är snudd på lika viktigt som el och vatten.

Därför sätter Aftonbladet i dag tummen i ögat på bolagen som levererar vår uppkoppling.

Vi mäter hastigheter och berättar om hårresande fall av nonchalans från företagens sida.

Det är dags att bredbandsbolagen tar sitt ansvar.