En död i flygplanskrasch utanför Mora

Publicerad 2012-05-22

Sportflygplanet kraschade i en trädgård. En person omkom.

Ett mindre sportflygplan störtade strax före klockan tolv i en villaträdgård utanför Mora.

En person omkom i kraschen.

Piloten omkom när hans sportflygplan störtade i en trädgård i Vinäs utanför Mora strax före klockan tolv.

– Klockan 11:47 blev vi uppringda av SOS i Falun, efter att ett vittne hade sett ett ultralätt flygplan gå i spinn på 150 meters höjd. Sedan kraschade det i en trädgård intill ett hus, säger Johan Beischer på flygräddningen.

”Satt fastklämd”

När polisen kom till platsen konstaterades att piloten var död.

– Han satt fastklämd i planet. Vi märkte snart att mannen var avliden, säger Bo Eriksson, pressinformatör på polisen i Dalarna.

Personal från motorflygförbundet KSAK, Kungliga svenska aeroklubben, har kallats till platsen för att undersöka planet.

– I det här läget kan man inte säga mer än att det finns tre möjliga orsaker till vad som inträffat. Det ena är att något fick fel med planet, det andra är att piloten blev sjuk och exempelvis drabbades av en hjärtinfarkt, det tredje är att piloten gjorde en manöver som han inte klarade av, säger Tomas Backman på KSAK.

Nu ska KSAK titta på vraket för att se om man hittar något som kan ha orsakat haveriet.

– Sedan ska vi höra med pilotens läkare om det fanns någon sjukdom med i bilden, säger Tomas Backman.

Karin Israelsson är dagbarnvårdare och bor rakt över gatan från platsen där planet slog ner.

– Jag såg inte själva nerslaget, men jag hörde smällen. Det lät som en väldig duns, som om man smäller igen en ytterdörr allt vad man kan. Det känns lite skakigt nu, säger hon.

Platsen ligger inte så långt ifrån Mora flygfält. Karin Israelsson säger att hon många gånger tänkt att något skulle kunna hända.

– Man har ju funderat, "tänk om det händer något, tänk om någon ramlar ner". Jag har bott här i 34 år och det har aldrig hänt något, men tydligen så kan det hända, säger hon.

Ett ultralätt flygplan får väga högst 450 kilo och ska kunna flyga i hastigheter ner till 65 kilometer i timmen.

Att ett plan går i spinn innebär att hastigheten sjunkit så mycket att vingarna inte kan bära det längre.

– Då kommer planet in i en roll, alltså att det vrider sig runt sin egen lodaxel. För att stanna rotationen trampar man sidorodret åt andra hållet, men en sådan manöver kräver att man har lite höjd, säger Tomas Backman.

Polisen har ännu inte fått tag på pilotens anhöriga.