Civilflyg höll på att krocka med ryskt spökplan

Uppdaterad 2015-03-07 | Publicerad 2014-12-13

OBS! Planet på bilden har ingenting med händelsen att göra.

I fredags höll ett passagerarplan på att kollidera med ett "osynligt" militärflyg, skriver DN.

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) uppgav i en intervju med Ekot i eftermiddags att planet var ryskt.

– Det är olyckligt och det är olämpligt, säger flygvapenchefen Micael Bydén till Aftonbladet.

Samtidigt avslöjades under lördagen att ryska plan uppträtt på samma vis i Finland tidigare i veckan.

I dag avslöjar Dagens Nyheter att ett passagerarplan var nära att kollidera med ett utländskt militärflygplan söder om Malmö. 

Händelsen inträffade strax före lunch på fredagen. Ett utländskt militärflygplan cirkulerade då nära in- och utflygningsområdet söder om Malmö, inte långt från Kastrup.

Planet hade sin transponder avstängd. Det innebär att det var "osynligt" för den civila flygledningen.

– Det var ett militärt flyg i det som vi kallar internationell luft. Det förekommer då och då, så det är inget konstigt. De flygen har ingen transponder, så de har ingen igenkänning. Man kan stänga av den om man inte vill röja. Man måste inte ha transpondern på i den typen av luftrum. Att stänga av den gör man av militära sekretesskäl, säger Roland Sandelin, presstalesman och flygledare vid Luftfartsverket, till Aftonbladet.

Finska plan väjde

Samtidigt avslöjade den finländska tidningen Helsingin Sanomat under lördagen att finländsk flygledning tvingats uppmana civil flygtrafik att ändra kurs på grund av ruska militärplan på kollisionskurs tidigare i veckan. Också i det fallet flög de ryska militärplanen med avstängd transponder för att försvåra identifiering, rapporterar Hufvudstadsbladet.

Lämnade området – och kom tillbaka

I samband med incidenten vid Kastrup fanns både svensk militär och dansk incidentberedskap på plats och bevakade militärplanet, som efter en stund flög ut ur området. Men stridsledningen, som fortsatte att bevaka planet, upptäckte snart hur planet återvände till området, skriver DN.

Vid denna tidpunkt hade ett passagerarflygplan precis startat från Kastrup.

– Passagerarplanet startade i Köpenhamn. Det svenska stridsledningssystemet uppmärksammade det här. De kan se den här typen av flygplan med sin radar och uppmärksammade vår organisation, som hanterar den civila luftfarten, på att de hade identifierat ett eko, alltså att man ser ett flygplan på radarn, säger Roland Sandelin.

Det danska försvaret uppger att det "osynliga" planet var ryskt.

– Vi upptäckte ett oidentifierat flygplan. Det danska försvaret gick upp och identifierade det som ryskt. Det kränkte inte Danmarks gränser, säger Jesper Duevang Rasmussen, örlogskapten och pressofficer vid det danska flygvapnet, till Aftonbladet.

Strax efter klockan 16.00 på lördagseftermiddagen bekräftade även försvarsminister Peter Hultqvist (S), för Ekot, att planet var ryskt.

Utrikesminister Margot Wallström (S) är informerad om händelsen men det är oklart om och i så fall hur utrikesdepartementet (UD) kommer att agera.

– Vi avvaktar mer information för att få helhetsbild, säger Anna Buhré Kervefors på UD:s presstjänst.

I ett telegram från den statliga nyhetsbyrån Itar-Tass bekräftar ryska försvarsministeriet att ett ryskt spaningsplan fanns i det aktuella området. Men enligt generalmajoren Igor Konasjenkov var det 70 kilometer mellan det ryska signalspaningsplanet och passagerarplanet och dessutom ska ett signalspaningsplan från Nato ha befunnit sig mellan det ryska planet och passagerarplanet.

"Det är jättedumt"

Micael Bydén, Försvarsmaktens flygvapenchef, berättar för Aftonbladet hur han och hans kollegor såg militärflyget med sin radar.

– Vi har primärradar, vilket innebär att vi ser flygplan som inte vill synas. Vi såg det här och skickade upp stridsflygplan som identifierade det här. Den danska incidentjakten kom också upp, säger Försvarsmaktens flygvapenchef Micael Bydén till Aftonbladet.

Det område som militärplanet kretsade kring var södra Skåne, från västra Bornholm till södra Skåne.

– Då kom ett civilt plan från Kastrup flygandes ner mot Europa. Vi såg dynamiken och insåg att om det fortsätter med de höjder som vi känner till så kan det bli en farlig situation. Vi kontaktade då den civila flygtrafiktjänsten och sa att nu ser det ut så här och snart kommer planen att komma för nära. Vi rekommenderade att de skulle vidta åtgärder och gav piloten direktiv att svänga. Det blev inte samma situation som i mars, då planen kom närmare än 100 meter. Vi vet inte hur nära det var nu, säger Micael Bydén och fortsätter:

– Det är en allvarlig incident.

Hur pass allvarlig är den?

– Det blev farligare i mars än vad det blev nu. Men att hamna i den här situationen är tillräckligt allvarligt. Att flyga i luftrum bland andra flygplan och inte vilja synas, även om det inte finns regler kring det, är högst allvarligt. Det är olyckligt och det är olämpligt, säger Micael Bydén.

Hur kommer det sig att dessa flygplan får vara "osynliga"?

– Det är statsluftfartyg som ägs av en annan stat. Alla militärflyg är det. De behöver inte synas enligt lag och regler när de är i internationell luft och kan välja att göra så. Men det är väldigt få som väljer att inte vilja synas. Vi flyger alltid med transponders på.

Micael Bydén tycker att det är dumt att vara "osynlig" i luften, även om det är tillåtet.

– Du riskerar inte bara dig själv och ditt flygplan. Problemet för mig är att du är beredd att riskera andras säkerhet. Det ser vi oerhört allvarligt på.