Beställde sitt drömkök – fick en mardröm

Uppdaterad 2016-06-17 | Publicerad 2016-06-15

Leif, 56: ”Allt efter 16 december är kaos”

Leif Klerebrink, 56, i Floby beställde vitvaror och bänkskivor från Elgiganten i höstas.

Drömköket skulle ha levererats i december. Men är fortfarande inte helt på plats.

– De erbjöd först 2 000 spänn i ersättning. Det kan de ta och köra upp någonstans. Jag vill ha 15 000, säger han.

– De erbjöd först 2 000 spänn i ersättning. Det kan de ta och köra upp någonstans. Jag vill ha 15 000, säger Leif Klerebrink.

Leif Klerebrink i Floby åkte tillsammans med sin hustru till Elgiganten i Sisjön i Göteborg i augusti i fjol för att köpa ett nytt kök.

– Vi tittade ut vad vi skulle ha för grejor, vitvaror och allting. Sedan skickar Elgiganten en bekräftelse på datorn och ska ha en underskrift, men det blev något konstigt med underskriften, säger han.

När leveransen kom som utlovat den 16 december saknades vitvarorna. Dessutom var bänkskivan som kom fel och dyrare än den paret ville ha.

Diskmaskinen fungerade inte

När Leif Klerebrink åkte tillbaka till varuhuset i Göteborg för att välja ut vitvaror på nytt fanns inte det han ville ha i lager. Det enda han fick med sig hem var en diskmaskin – som inte fungerade.

– Att ringa en servicekille i juletid och vid nyår, det tog två-tre veckor till innan det löste sig.

Ytterligare tid gick i väntan på diskbänk och hällskiva – och kaoset fortsatte.

– Det går sex-åtta veckor och då kommer hällskivan men fortfarande ingen diskbänk. När jag ringde och frågade vad som hänt var inte den beställd. Då blev det skit med det med, säger Leif Klerebrink.

”Allt efter 16 december är kaos”

Han är uppgiven och tycker inte att företaget håller vad de lovar.

– Den sista skivan vi skulle ha fått har inte kommit än. Allt efter den 16 december är kaos.

Den ersättning Leif Klerebrink och hans hustru först erbjöds för strul och uteblivna leveranser gör honom bara ännu mer upprörd.

– Det enda de vill ersätta när vi har varit utan fungerande kök i ett halvår är 2 000 kronor. Men det är ju bara kaffepengar jämfört med hur besvärligt det är. Jag vill ha 15 000.

Jessica Wallin, kommunikationsansvarig på Elgiganten, är bekant med ärendet.

– Vår garanti säger att om man har ett obrukbart kök ska man få ersättning, men har det kommit en för kort bänkskiva kan den ju ligga där provisoriskt i väntan på en ny. Då kan man fortfarande använda köket, säger hon.

Nytt erbjudande om kompensation

Efter att Aftonbladet varit i kontakt med Elgiganten har varuhuset hört av sig till Leif Klerebrink med ett nytt erbjudande.

– Nu säger de att de kan betala kaklet som kompensation. Men det vet man ju inte hur dyrt det blir. Jag förstår inte varför de ska krångla till det, säger han.

Jessica Wallin förklarar:

– Vi har gått igenom ärendet. Det är komplicerat. Båda parter har gjort sina misstag och vi vill självklart gottgöra för våra misstag med ett nytt förslag till lösning.

Hon vill inte berätta vad det nya erbjudandet är.

Vad har ni gjort för fel?

– Kunden lade in en order på kök i december, en order som undertecknades. När köket kom var det fel diskho, men vi levererade det som stod i ordern. Sedan visade det sig vara fel mått på en bänkskiva vilket gjort att det dragit ut på tiden, säger Jessica Wallin.

Nyheter från Sveriges största nyhetssajt |
Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln