Greenpeace vill köpa Vattenfalls brunkol

Publicerad 2015-10-06

Svenska Greenpeace ansöker om att köpa Vattenfalls brunkolsverksamhet i Tyskland.

Går köpet igenom vill man stänga ner verksamheten så snart som möjligt.

– Det är en seriös anmälan från vårt håll, säger Annika Jacobson på Greenpeace.

Miljörättsorganisationen meddelande på tisdagsmorgonen att de vill köpa statliga Vattenfalls brunkolsverksamhet i Tyskland.

– Vi vill se till att det tyska brunkolet stannar i marken, säger Annika Jacobson, chef för svenska Greenpeace till Aftonbladet.

Det var i september Vattenfall meddelande att den kritiserade verksamheten är till salu. Greenpeace menar att om någon annan köper verksamheten är det troligt att upp till fem nya gruvor öppnas.

– Vattenfall får inte öppna nya gruvor, det har regeringen bestämt. Men om någon annan tar över är risken att de öppnar nya gruvor, säger Annika Jacobson.

– Vår inriktning som ägare skulle vara att de fem nya gruvorna inte öppnar. På sikt vill vi fasa ut kolkraften och ställa om till förnybar energi.

”Inte en guldgruva”

Greenpeace säger sig mena allvar med sitt intresse för brunkolen. Det är ännu oklart till vilket pris Vattenfall vill sälja eller om Greenpeace ens skulle kunna bli aktuella som köpare.

– Det är en seriös anmälan från vårt håll.

Annika Jacobson tror att priset för verksamheten kommer att bli lågt.

– Brunkolets framtid är inte en guldgruva, med dåliga framtidsutsikter, säger hon.

– Men det marknadsmässiga läget är inte tillräckligt dåligt så det finns en risk att någon annan köper verksamheten. Miljömässigt är det givetvis en förödande framtidsbusiness.

Oklar finansiering

Men för att ett köp ska bli aktuellt måste Greenpeace få mer information från Vattenfall.

– Vi vet inte ens när affären ska äga rum. För att kunna veta om det är realistiskt för oss att köpa verksamheten måste vi få mer information från Vattenfall, säger Jacobson.

Hur organisationen skulle finansiera köpet är inte heller klart.

– Det finns många möjligheter och vi tittar på flera av dem. Kanske man kan köpa vissa strategiska delar av verksamheten. Men först behöver vi mer information, säger hon.