Ikea backar efter kritiken – ”vitala mormor” bortklippt

Publicerad 2023-12-20

Ålderismkritiken haglade när Ikea släppte sin nya julfilmsreklam.

Nu backar möbeljätten och klipper bort den spillande karaktären ”mormor”.

”Ikea har tagit till sig av synpunkterna”, skriver företaget till Aftonbladet.

”Osmaklig stereotyp”, ”kränkande och töntig.” Så löd kritiken mot Ikeas kampanj ”En plats för allt och alla”.

I reklamen för företagets möbler spiller karaktären ”mormor” på sig själv.

Vilket Åsa Lindestam, ordförande för Pensionärernas riksorganisation, kallar ålderism.

– Det är klart att man ska kunna skoja med pensionärer, men jag blir ledsen när vi hela tiden får se stereotypiska pensionärer som alltid är gamla, skakiga och dåliga i tv-reklam.

Ikeas försvar: vital ”mormor”

Ikea försvarade karaktären i förra veckan och lyfte att mormor spillde för att hon var försjunken i sin telefon.

”Vilket nog kan hända oss alla”, skrev pressekreterare Louise Ridell Ehinger till Aftonbladet.

Hon uppgav även att tittarna skulle få se andra nyanser av karaktären i kommande delar av kampanjen.

”I andra filmer i kampanjen kommer hon bland annat att undervisa Ellen Bergströms karaktär i hur sociala medier fungerar. Så vi tycker att det är en i allra högst grad vital ”mormor”.

Mormor bortklippt

Pressekreterare Joakim Borgudd.

Men nu har reklamfilmen klippts om och i den nya versionen är mormor inte längre med.

Detta efter kritiken uppger Joakim Borgudd, pressekreterare på Ikea.

”Ikea har tagit till sig av synpunkterna och den del där mormor spiller har tagits bort från samtliga marknadsföringskanaler”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet.

Hur ser framtiden ut för karaktären mormor? Är hon bortklippt i kommande delar av kampanjen också?

”Vi tycker om vår ”mormor” och hon kommer finnas med i andra delar av kampanjen”, skriver Joakim Borgudd.

Följ ämnen i artikeln