Stora tekniska problem för Apple

Publicerad 2015-03-11

Ett enormt internt fel hos Apple gjorde att kunder i 40 länder inte kom åt Appstore och Itunes under nästan ett dygn.

Första på onsdagskvällen var problemet löst.

– Vi ber om ursäkt till våra kunder, skriver företaget.

Felet gjorde att miljontals Apple-kunder varken kunde ladda ner eller uppdatera appar, komma åt Itunes och molntjänster.

Tim Grimes, sociala medier-analytiker, skriver på Twitter att Apple, enligt hans uträkningar, förlorat nästan 2 miljoner dollar per timme som Itunes inte fungerade. Han baserar sin uträkning på företagets försäljningssiffror förra året.

Bad om ursäkt i pressmeddelande

"Vi ber om ursäkt till kunder som upplevt problem med Itunes och andra tjänster", skriver Apple i ett pressmeddelande, och hänvisar till ett att orsaken var ett internt systemfel. Först vid 22.00 på onsdagskvällen kom de första rapporterna om att tjänsterna var igång igen.

Nästa gång detta händer (för det kommer hända igen, tro oss) så får du lite tips på vad du kan göra när dina appar inte fungerar!

Följ ämnen i artikeln