Haverikommissionen misstänker: ”En kommunikationsmiss”

Uppdaterad 2015-07-21 | Publicerad 2015-07-20

Haverikommissionen utreder helgens färjekollision.

Ett tankfartyg körde rakt in i Stena Lines passagerarbåt.

– Det är väl en kommunikationsmiss, säger sjöfartsutredaren Dennis Dahlberg.

I går påbörjade Haverikommissionen sin utredning efter kollisionen mellan passagerarfärjan M/S Stena Jutlandica och ett tankfartyg under natten till söndagen. Sjöfartshaveriutredaren Dennis Dahlberg är på plats på tankbåten som står förankrad i Halmstad.

– Vi har intervjuat befälhavaren och styrmannen och nu ska vi titta lite på inspelningarna, sen ska vi sammanställa allt och åka till Göteborgs hamn för att göra samma sak med färjan, säger han.

– Vi har inte lyssnat på radioinspelningarna än, men det är väl någon kommunikationsmiss kan man tänka.

Något resultat av ett alkoholtester har han inte fått ta del av.

– Det är polisen och kustbevakningen som ska göra det.

Hade 12 000 ton diesel och bensin ombord

Kollisionen ska ha inträffat vid halv ett-tiden, natten till söndagen. Stena Line-färjan på väg till Göteborg från Fredrikshamn med 531 passagerare ombord fick två hål i skrovet på babord sida - ett ovan och ett under vatten. Tankfartyget, från det dansk-svenska bolaget Terntank, var på väg till Halmstad från Göteborg med 12 000 ton diesel och bensin ombord. Båten fick en rejäl törn på fören men inget av lasten läckte ut och man kunde i går fortsätta färden mot Halmstad.

”Ser inte att vi står i skuld”

Polisen har en inlett en förundersökning om vårdslöshet i sjötrafiken.

– Tankfartyget fick fören i vår babord sida. Det gjorde hål i färjan ovan vattnet, och som vi nu kan konstatera, även under vattnet, säger Stena Lines vice vd Niclas Mårtensson.

– Vi spekulerar inte i skuldfrågan. Vi kan bara konstatera att vi blivit påseglade. Men det är haverikommissionen som gör bedömningen i skuldfrågan.

Han lägger till:

– Men jag ser inte att vi står i skuld, när vi får en för i babord sida i sjöled. Jag vet inte förutsättningarna till att det andra fartyget seglar in i oss.

Följ ämnen i artikeln