Vill riva 50 fyrar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-01

Klassiska sjömärken hotade – ”behövs inte”

OSÄKER FRAMTID Fyren på Huvudskär är ett av de svenska klassiska sjömärkena som Sjöfartsverket inte vill ta hand om längre.

Sjöfartsverket vill inte längre ta hand om Sveriges klassiska fyrar.

Nu kan ett 50-tal av dem komma att rivas.

– Det är ynkligt, säger Esbjörn Hillberg, ordförande i Svenska Fyrsällskapet.

Esbjörn Hillberg.

I hundratals år har fyrarna längs Sveriges kuster lyst upp nätterna för sjöfarare.

Men nu finns risken att många av de klassiska sjömärkena kommer rivas, då Sjöfartsverket inte längre vill ta hand om dem.

– De behövs inte längre. Vi har undersökt och det har visat sig att behovet av fyrar för handelssjöfart har avtagit, säger Jon Granstedt, som arbetar med avvecklingen.

Totalt planerar Sjöfartsverket att släcka ner ett 50-tal fyrar, som sedan ska säljas eller rivas.

Det handlar i ett första steg om 18 stycken, bland annat klassiska Måseskär utanför Orust och Huvudskär i Haninge.

Hård kritik

Dessutom vill man bli av med Högskärs torn utanför Norrtälje, som byggdes redan 1768.

Men planerna får hård kritik från Svenska Fyrsällskapet som menar att unika kulturminnen nu kan gå förlorade för all framtid.

– Det är ynkligt, vi har kvar massor av kyrkor och slott i Sverige, men inga fyrar, säger ordförande Esbjörn Hillberg.

De klassiska fyrarna – som hade plats för både fyrvaktare och hans bostad – började byggas på 1800-talet och den sista stod klar runt 1910.

Av Sveriges drygt 100 exemplar är ungefär hälften byggnadsminnesmärkta.

Viktigt kulturarv

Fyrsällskapet vill nu inrätta en stiftelse där de tillsammans med staten ska kunna driva fyrarna vidare in i framtiden med hjälp av privata bidrag.

– Sverige har varit en stor nation när det gäller fyrar, det är viktigt att kommande generationer får se hur det var, säger Esbjörn Hillberg.