Öppnar mataffär för fattiga

Publicerad 2015-06-30

En matbutik där ekonomiskt utsatta betalar en tredjedel av priset.

Det blir verklighet när Nordens första social supermarket öppnar i Stockholm.

– Vi har länge funderat på hur vi kan ta tillvara alla livsmedelsgåvor, säger Johanna Nordenskjöld vid Stockholms stadsmission.

Samtidigt som människor går hungriga i Sverige slängs 622 000 ton ätbar mat per år, vilket motsvarar cirka 65 kilo per person, enligt Stadsmissionen. Mat som hade kunnat mätta hungriga munnar.

I höst öppnar Stockholms stadsmission i samarbete med Axfood en butik där varor som har passerat eller är nära utgångsdatum kommer att säljas till reducerat pris.

– Vi har ganska länge tagit emot stora kvantiteter livsmedel från företag som vi inte alltid har kunnat hantera dem på ett bra sätt. Vi har behövt tacka nej när vi till exempel inte har haft möjlighet att hålla kylvaror kalla, säger Johanna Nordenskjöld, verksamhetschef för socialt entreprenörskap vid Stockholm Stadsmission.

Människor som är berättigade till eller lever på eller under gränsen för ekonomiskt bistånd kommer att kunna handla för 30 procent av ordinarie pris. Om andra personer vill köpa skänkta varor får de göra det till fullt pris. Modellen finns sedan tidigare i bland annat Frankrike, Österrike och England.

Varierande sortiment

Vilka varor som kommer att säljas styrs efter vad som kommer in.

– Vi ska försöka ha ett sortiment av frukt och grönt, bröd, mejerivaror, fryst kött och andra frysta varor. Men vi kommer aldrig bli en fullsortimentsbutik, säger Johanna Nordenskjöld.

Butiken kommer att vara av det mindre slaget och är tänkt att öppna under andra halvan av hösten. Var är inte fastställt än men det lutar åt Rågsved, enligt Johanna Nordenskjöld. Sedan finns även förhoppningen att öppna på fler ställen i och runt Stockholm.

– Tyvärr är behovet av billig mat väldigt stort. Samtidigt är överskottet av mat väldigt stort. Så tyvärr får man säga att det finns stora möjligheter att öppna fler butiker.

Butiken, som är ett pilotprojekt, kommer att ägas och drivas av Stockholms stadsmission och har tillkommit på initiativ av matvaruföretaget Axfood som driver bland annat Willys och Hemköpsbutikerna. Med i projektet finns också ett tiotal medfinansiärer, främst från livsmedelsproduktionsledet, som också kommer att skänka varor som ska säljas.

Följ ämnen i artikeln