Knöliga tomater tar plats i hyllorna

Publicerad 2015-07-01

Krokiga morötter smakar lika bra som raka.

De är dessutom billigare.

I höst kommer Coop att börja sälja frukt och grönt som aldrig brukar nå butikshyllan.

– Matsvinn är ett av våra största miljöproblem globalt sett. Då tyckte vi att det kan vara ett första steg att attackera frukt och grönt. En hel del slängs eller sorteras bort utifrån kvalitetskrav, omkring 15 procent, men som är fullgott att äta. Det är långsiktigt helt ohållbart, säger Louise König, hållbarhetschef vid Coop Sverige AB.

Frukt och grönt som inte ser perfekta ut kommer sällan ut i butikerna. Enligt Jordbruksverket når mer än var fjärde morot och ungefär var sjunde potatis aldrig butikerna.

Ska sälja krokiga morötter

Därför har Coop tillsammans med leverantören Everfresh bestämt att sälja krokiga morötter och knöliga tomater till reducerat pris i utvalda butiker från och med början av november. Fokus kommer att ligga på Stockholm och södra Sverige.

– Det som många konsumenter inte känner till är att när du kaster en avokado så kastar du samtidigt 200 liter vatten. Det är den mängd som krävs för att producera avokadon. FN:s livsmedelsorganisation FAO räknar med att det går åt cirka 2000-5000 liter vatten per dag för att producera mat till en person. Då är det oklokt att sortera bort frukter och grönsaker som inte håller sig till standardformen, säger Louise König, som tror att många konsumenter kommer att välja äpplet som inte ser ut som de äpplen man är van vid.

– Vi tror att det kommer att vara uppskattat. Vi har redan fått väldigt mycket delningar och uppskattning i sociala medier.

Följ ämnen i artikeln