Anders Sodastream-flaska exploderade: ”Som en granat”

Publicerad 2016-06-29

När Anders Pettersson från Sundsvall skulle kolsyra sitt vatten small det till.

– Det kanske är dumt att säga att det small som en handgranat, men det är ljudet jag skulle jämföra med. Det blev vatten i hela köket, säger han.

Anders Pettersson skulle kolsyra vatten och ta sig ett glas när han var törstig. Det slutade med bultande hjärta och en helt trasig flaska.

Vid andra trycket på knappen för att kolsyra vattnet med Sodastream-maskinen small det till ordentligt.

– Jag fyllde på flaskan och vid andra trycket på knappen så small det och en bit slets sönder ur botten på den, säger han.

Skulle hålla till oktober

Som tur var fick Anders inga skador av den exploderande plasten, även om han beskriver det som att den ”exploderade i ansiktet” på honom.

– Det kanske är dumt att säga att det small som en handgranat, men det är ljudet jag skulle jämföra med. Det blev vatten i hela köket.

Anders har haft maskinen i cirka två år och den har hittills fungerat som den ska. Sodastream-flaskorna har ett bäst före-datum där kunder uppmanas att sluta använda dem efter en viss tid. Den aktuella flaskan skulle dock hålla till oktober i år.

– Jag ska skicka ett mejl till dem och be om en reklamation.

”Flaskan har använts fel”

Sodastream själva hävdar att någon av deras maskiner finns i vart femte svenskt hem. Det har tidigare rapporterats i olika medier om flaskor eller rentav maskiner som exploderar.

Enligt Michele Fitzwilliams, Sodastreams marknadschef i Norden, rör det sig dock alltid om att flaskan eller maskinen använts felaktigt.

– Det vi sett i alla liknande fall är att det beror på att maskinen eller flaskan använts fel. Flaskan kan ha spolats med för varmt vatten eller diskats i diskmaskin, till exempel.

Instruktionerna för användning finns skrivna på flaskan. Fitzwilliams menar att det är mycket ovanligt att liknande saker händer.

– De här fallen är väldigt ovanliga, men när det sker vill vi alltid undersöka maskinen och flaskan.

Nu vill de gärna få kontakt med Anders.

– Vi vill alltid hjälpa våra kunder, säger Michele Fitzwilliams.

Följ ämnen i artikeln