”Det sämsta jag har sett”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-25

Experterna dömer ut partiernas reklamfilmer

Marit Paulsen bjuder på vetekrans i husvagnen och moderaternas kandidat tatuerar sig.

Filmerna som ska ragga röster till EU-valet töntstämplas av experterna.

– Det är lite som att klä ut en 60-åring i hiphop-kläder, säger pr-konsulten Paul Ronge.

De politiska partierna satsar stenhårt på kampanjfilmer inför valet till Europaparlamentet den 7 juni.

Några sänds som reklam på tv, andra går att se på partiernas hemsidor och på Youtube.

– Vi vill nå en yngre målgrupp som är mycket ute på nätet, säger Elisabet Qvarford, pressinformatör för Miljöpartiet.

Underkänt

Men majoriteten av filmerna får underkänt av både pr-experten Paul Ronge och statsvetaren Magnus Hagevi.

Miljöpartiet marknadsför huvudpersonen Eugen, en klumpig typ som ska symbolisera EU.

– Det är det sämsta jag har sett. En blandning mellan Kurtan och ”Fem myror är fler än fyra elefanter”, säger Paul Ronge.

”Fadersfigur”

I Kristdemokraternas film syns toppkandidaten Ella Bohlin sida vid sida om Göran Hägglund.

Hon stöttas upp av partiledaren ”nästan som en fadersfigur” som om hon inte skulle klara sig själv.

”Blir bara fånig”

Marit Paulsen är huvudperson i Folkpartiets reklamfilm som tv-sänds. Hon skär i en vetelängd och bjuder in till kaffe i husvagnen.

– Marit Paulsen som annars är en skarp kvinna blir bara fånig här, kommenterar Ronge.

Det är bara Junilistan som lyckas undvika töntstämpeln.

Klarar sig bäst

– De som tidigare anklagades för att vara ett pensionärsparti har den poppigaste och modernaste reklamslingan, säger statsvetaren Magnus Hagevi.

Moderaterna presenterar en ny film i dag som ska tv-sändas. Centerpartiets film är inte klar ännu medan Vänsterpartiet har valt att inte göra någon film.

EU-valet 2014 |
Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln