Fick inte åka Balder – hon är för överviktig

Uppdaterad 2012-07-11 | Publicerad 2012-07-10

Stina Andersson, 28, nekades åka berg- och dalbana efter att ha stått i kö i en halvtimme

Stina Andersson hade sett fram emot en heldag på nöjesparken Liseberg tillsammans med sina vänner.

Men vid berg- och dalbanan Balder tog det stopp – Stina vägde för mycket.

– Jag kände mig kränkt och uttittad, säger hon till Aftonbladet.

Det skulle bli sommarens höjdpunkt.

Stina Andersson hade tagit tåget från Stockholm till Göteborg för att gå på Liseberg med några vänner.

Efter att ha löst biljett och åkpass för 375 kronor styrde hon kosan mot berg- och dalbanan Balder.

Där tog det stopp.

Stina fick beskedet att hennes midjemått inte var förenligt med attraktionens säkerhetsrutiner.

– Vi hade köat en halvtimme. När jag skulle sätta på bältet så gick det inte. Jag kände mig kränkt och uttittad, säger hon.

Inte heller karusellen Slänggungan hade rum för Stina – som fick stå bredvid och titta på medan de andra åkte.

– Det kändes inte så bra. Jag blev väldigt ledsen.

När Stina gick till biljettkassan för att kräva pengarna tillbaka fick hon nobben.

– Man betalar ju ändå rätt mycket för att vara här en hel dag. Jag betalade för att gå in och åka, och det gick ju inte, säger hon.

Lisebergs informatör Agneta Caspersen säger att det inte finns någon specifik viktgräns för nöjesparkens attraktioner.

– Nej, men på varje attraktion finns ett säkerhetsbälte eller en bygel som man måste kunna stänga. Det beror lite på hur kilona är fördelade, säger hon.

Borde ni inte informera överviktiga personer om att de inte är välkomna att åka, innan de betalar 375 kronor?

– Det är ju lite från fall till fall, hur man är byggd. Det går inte att sätta någon viktgräns. Alla är välkomna och vi försöker anpassa så långt det går.

Att gå ut med riktad information till överviktiga besökare är vanskligt, enligt jourhavande parkchef Bo Larsson.

– Det är känsligt och kan misstolkas. Vad man möjligen kan informera om är att det på vissa attraktioner krävs ett visst midjeomfång, säger han.

Efter Aftonbladets samtal fick Stina uppmaningen att uppsöka nöjesparkens gästservice, som ska hantera den här typen av ärenden.

Där fick hon en tygkanin och ett så kallad "quick pass", som ger köföreträde.

Stina ska också ha fått en ursäkt av personalen.