Studenten Elias när han såg läroboken: ”Blev chockad”

Publicerad 2018-01-24

När civilekonomstudenten Elias Eriksson, 22, och några kurskompisar på Handelshögskolan vid Örebro universitet såg ett räkneexempel i en lärobok som handlade om en hiv-smittad man som skulle ”erövra kvinnor” reagerade de starkt.

– Det hör inte hemma i en lärobok, säger Elias.

Elias Eriksson, 22 studerar till civilekonom på Handelshögskolan vid Örebro universitet och trivs med studierna. Men när han öppnade en lärobok härom dagen blev han och kurskompisarna minst sagt förvånade.

– Mina kompisar sa “har du sett det här exemplet?” och då blev man ju lite chockad, säger Elias.

Räkneexemplet där studenterna skulle öva på sannolikhetslära illustrerades med en historia om en man med hiv som ”erövrade” många kvinnor utan att tala om sin diagnos. Studenterna skulle sedan räkna ut hur stor sannolikhet det var att någon kvinna smittats av sjukdomen.

Och Elias var inte ensam om att reagera.

– I princip alla jag har pratat med har ju sett det här exemplet och blivit ganska chockade, säger Elias.

Prefekten – sista instansen att godkänna

När Aftonbladet når Sven Helin som är prefekt på Handelshögskolan vid Örebro universitet förklarar han att den första som väljer ut kurslitteratur för en kurs är den kursansvarige. Sedan går kursplanen och listan med kurslitteraturen genom olika instanser för att till slut godkännas slutgiltigt av prefekten.

– Men det är naturligtvis orimligt att som prefekt läsa all kurslitteratur, säger Sven.

Han berättar också att läroboken använts i tio år under kursen och att minst 1 000 studenter haft boken som kurslitteratur.

– Det är faktiskt ingen som har reagerat på det här tidigare.

Sven Helin beklagar att studenter tagit illa vid sig av boken och berättar att de ska kontakta förlaget och be dem att skriva om det här exemplet inför nästa utgivning av boken.

Hur upplever du räkneexemplet?

– Jag kan uppleva att det dels är väldigt tillskruvat och dels beskriver det ju en problematik de facto. Att om man är hiv-smittad finns det en viss sannolikhet att smitta andra, det är ju en problematik som de som läser medicin och tittar på spridning och liknande också behandlar. Sedan är ju själva skrivningen av exemplet väldigt tillskruvad med en sexistisk underton, får man ju lov att säga.

Om du hade varit student och läst det exemplet, hade du tyckt att det var olämpligt i kurslitteraturen?

– Jag tycker tillskruvningen inte är lyckad, däremot tycker jag att det är bra att man tar upp specifika verklighetsnära fall även i ämnen som statistik.

”Hör inte hemma på universitetsnivå”

Men Elias budskap till universitetet är tydligt:

– Jag vet inte vilka som väljer kurslitteraturen, men jag tycker att universitetet borde kunna granska det här, säger han och fortsätter:

– Jag tycker att det är ganska sjukt att man får ha med sådana begrepp som att “erövra kvinnor” i en lärobok. Jag tycker inte att det hör hemma på universitetsnivå, eller någon nivå alls egentligen.