Emils säljknep: leendet

Publicerad 2011-07-16

Så blev 16-åringen månadens vinnare

Vill du bli bäst?

Se på Emil Henneberg, 16, månadens Aftonbladetsäljare. Han både ler och skickar brev till sina kunder.

– Det brukar smitta av sig, säger Emil Henneberg.

CYKEL ÄR MÅLET  ”Jag tycker att det är en lätt förtjänst för det arbete som jag gör”, säger Emil Henneberg, månadens Aftonbladetsäljare.

Emil Henneberg har som Aftonbladetsäljare jobbat upp en kundkrets på 60 hushåll under två år.

Redan i början hade han en bra strategi för att knyta kunder till sig i Grebo utanför Linköping.

– Jag frågade om de var intresserade av att betala för några tidningar i förväg. Det blev både smidigare för mig och kunderna. Ville de sova längre och slippa att jag väckte dem så kunde de göra det. Jag sparade tid genom att bara lägga tidningen vid dörren eller i brevlådan, säger Emil Henneberg.

Sommarhälsning

Framför allt försöker han alltid att le och vara positiv mot kunderna.

– Det brukar smitta av sig och få kunderna att se fram emot att få tidningen på söndagar.

Senaste påhittet för att hålla sig väl med kunderna var ett brev. Inför sommaren skickade han en sommarhälsning med sommarschema.

– Jag vill ju också ha semester under sommaren och att kunderna skulle få veta när jag jobbade. Det kändes som att alla tjänade på det.

Emil Henneberg får ut några hundralappar varje månad från säljrundan, men sparar det mesta av förtjänsten. Just nu är han på jakt efter en cykel.

–En lapp i brevlådan fångade mitt intresse för det här jobbet. Jag tycker att det är en lätt förtjänst för det arbete som jag gör. Det är inte jobbigt på något sätt, säger Emil.