Dash8 i ny nödlandning

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-09-21

Noslandningshjulet fälldes inte ut

Dash8-planet efter nödlandningen i München. Främre delen av planet är upplyft av en sele.

Ett flygplan av typen Dash-8 tvingades på fredagskvällen nödlanda på flygplatsen i München. Flygplanet ägs av Augsburg Airways.

Planet är av samma modell som de två olycksdrabbade SAS-planen.

SAS har nu beslutat att inte trafiksätta några Dash-plan innan olyckan i Tyskland är utredd.

Ett Dash-8-plan ägt av flygbolaget Augsburg Airways tvingades på fredagskvällen nödlanda i München till följd av att noslandningshjulet inte fälldes ut.

– Planet landade på nosen utan att landningstället var nere, säger bolagets vice VD Nico Lange till aftonbladet.se.

De 64 passagerarna och personalen ombord klarade sig oskadda och kunde lämna planet via de vanliga utgångarna.

Det var när flygplanet skulle landa i Florens som personalen upptäckte att noslandningsstället inte kom ut. Piloten valde då att återvända till München, där resan börjat, för en nödlandning.

– Piloten hade hela tiden situationen under kontroll, säger Nico Lange.

Augsburg Airways äger ytterligare sex flygplan av modell Dash-8 Q400, densamma som de olycksdrabbade SAS-planen. Augsburg Airways kommer att fortsätta flyga med planen tills vidare.

– Om inte Bombardier som tillverkat planen kommer med någon annan rekommendation fortsätter vi flyga, säger Lange.

Händelsen skall nu utredas av myndigheter och Bombardier.

SAS beslutade efter olyckan i München att inte släppa upp några Dash-plan i luften tills olyckan i München är helt utredd.

Tipsa |
Aftonbladet