De gick minus 18 000 kr på köp

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-31

Skobutik fortsatte dra pengar från kontot

Priset sprang i väg Krister och Ulla Svanström fick en chock när de kontrollerade sitt konto efter gårdagens inköp på Skopunkten i Växjö. Summan på 884 kronor fortsatte okontrollerat att dras från deras bankkonto.

Hon handlade för 884 kronor på Skopunkten i går.

Men pengarna fortsatte okontrollerat dras från Ulla och Krister Svanströms konto.

– Plötsligt stod kontot på 18 000 kronor minus, säger hon.

I går eftermiddag handlade Ulla och Krister Svanström på Skopunkten i Växjö.

När de skulle betala med kontokortet tog det en lång stund innan köpet gick igenom.

Fler hade problem

Samma problem hade kunderna som stod före i kön.

Väl hemma gick Ulla Svanström in på internetbanken för att kontrollera dagens köp – och fick en chock. Saldo: minus 18 000 kronor.

– Jag började faktiskt skratta, men sedan blev jag rädd. Det är ju pengar som har försvunnit, säger Ulla Svanström.

Handfallna

När hon ringde till Swedbank fick hon beskedet att de inte kan göra något förrän Skopunkten stoppar reservationerna.

Men på Nilson Group, som Skopunkten tillhör, står man också handfallna.

Enligt vd:n Magnus Tillsten ligger problemet hos it-företaget Auriga som hanterar kortterminalerna.

– Vad jag har förstått är det inte bara vi som drabbats, utan mängder av kedjor. Det är förstås oerhört beklagligt för kunderna, säger Magnus Tillsten.

”Ska inte kunna ske”

Enligt Bertil Nordlöf, vice vd på Auriga, jobbar företaget för fullt med att hitta felet för att kunna lösa det och undvika att kunderna drabbas.

– Det hela låter väldigt märkligt. Som systemen är byggda ska sådant här inte kunna ske, säger han.

Sent i går stoppade Swedbank till sist reservationerna på Ulla och Krister Svanströms konto.