Snart ekar kylen tom hos Maddy, 74

Publicerad 2016-11-17

Tvingas beställa mat från oläslig lista: ”Jag blir så förbannad att jag får hjärtinfarkt”

Maddy Elmersson, 74, visar katalogen som hon förväntas beställa mat ifrån.

Den ser ut som en ­oändlig datalista.

– Jag får ont i huvudet bara av att titta på detta, säger hon.

För ett par veckor sedan damp det ner information från Värnamo kommun om att matleverantören bytts ut. Från Samhall, fyra mil bort i Gnosjö, till Västerås centrallager, nästan 38 mil bort.

– Jag trodde att det var ­reklam så jag var på väg att slänga papperet, säger ­Maddy Elmersson – en av dem som berörs.

Men att leverantören ­hade bytts ut var inte den enda skillnaden. Nu skulle de 180 berörda pensionärerna beställa sin mat via webben, alternativt via en telefonsvarare.

En stor försämring, enligt 74-åriga Maddy Elmersson.

– Förut kunde vi ringa och prata med en person. När Samhall handlade kunde de ringa upp mig om något ­saknades, och fråga vad jag ville ha i stället.

Hittade inte osten

Maddy Elmersson sitter vid sitt köksbord och bläddrar i katalogen. Hon har ­problem med att gå efter en ­skada i barndomen och har dessutom svår astma.

– Man får gå igenom allt först och skriva upp alla nummer, sen måste man ju nästan dubbelkolla med. Det tog en timme. Jag försökte hitta prästost i går, men hittade den inte. Jag ­bara slängde undan katalogen, säger hon.

– Det här är ju inte klokt. Det är ju pengar det handlar om, inget får kosta någonting. Och ska de köra maten från Västerås är den ju gammal innan den kommer fram, säger hon.

”Ska tala tydligt”

Maddy Elmersson har ­ännu inte lyckats beställa någon mat.

– Nej, jag försöker vet du. Jag pratar bara med en död telefon. Och så ska man ­tala tydligt. Och en del äldre klarar ju inte av att tala ordentligt heller. Jag blir så förbannad att jag får hjärtinfarkt.

– Jag har en flicka som hjälper mig att handla mat. Min son köper mjölk och tidningar. Jag kan inte köpa Aftonbladets tv-bilaga ens, säger hon.

Och att beställa via nätet eller att mejla är inget alternativ.

– Jag har ingen dator, så det går inte. Och det finns inget som man kan köpa vid jul, som griljerad skinka till exempel. Jag är rädd att det blir så här på fler ställen i Sverige.

”Numren behövs inte”

Värnamo kommun säger sig nu ha lyssnat på kritiken.

– I telefonsvararen har du två alternativ att göra beställningen. Det ena är att använda de här artikelnumren och då är det förslaget av varor som företaget har. Och det andra är att göra precis som innan att man ­säger vad man vill ha. Man behöver inte använda artikelnumren. Det har vi gått ut med, säger Ann ­Lindqvist, biträdande omsorgschefen.

Fortfarande säger biträdande omsorgschefen att det handlar om att beställa maten via telefonsvarare. Någon information om artikelnumren har inte nått Maddy Elmersson i alla fall.

Kommer ni att ändra ­detta så att man kan ­prata med en person när man beställer sin mat?

– Nej. Det finns ett telefonnummer man kan ringa för att få information eller ge information – om man har frågor eller undringar och tycker att det är svårt, säger omsorgschefen.

”Det måste vi lösa”

– Katalogen är bedrövlig. Vi har vidtagit åtgärder. Dels att katalogen ska förändras och förbättras, dels att man ska kunna, som du och jag, ha en dialog med den som man ringer och ­beställer hos, säger Arnold Carlzon, ordförande i omsorgsnämnden.

– Det står i katalogen att man kan ringa ett par ­gånger i veckan om något är oklart. Men vi har sagt att vi måste lösa det så att man kan prata med någon när man ringer och beställer, om man har det behovet.

Avtalet med Aros­lunds Livsmedel började gälla den 1 november 2016 och ­löper till den 30 september 2018, med möjlighet till förlängning.

Handla via telesvar - så ska de äldre göra

När pensionärerna ringer telefonsvararen möts de av detta meddelande och instruktioner:

Hej och välkomna till Aros­lunds livsmedel och vår automatiska telefonbeställning.

Efter tonen ber vi dig att ­läsa upp din order.

Tänk på att tala tydligt.

Exempelvis enligt nedan:

Jag heter Kristian Axelsson, mitt kundnummer är 12371. Mitt telefonnummer är 0370-111215.

Jag vill beställa en stycken gul lök, beställningsnummer 4. Två stycken mellanmjölk, beställningsnummer 172 …

Följ ämnen i artikeln