Obamas nya slogan mot Trump: ”Come on man!”

Publicerad 2016-11-06

Det har blivit presidentens signaturfras i slutspurten mot Trump.

En retorisk grepp, hämtat från sportkanalen ESPN, som hånar republikaner för deras beteende och hyckleri, skriver New York Times.

Kort och gott: ”Come on man!”

– Det här är en man som twittrar att de borde lägga ner Saturday Night Live, sa Barack Obama under sitt tal i Miami, Flordia, under torsdagen.

Tv-showen Saturday Night Live har gjort stor succé med sin parodi på Trump och Clinton under presidentdebatterna. Främst är det skådespelaren Alec Baldwins porträtt av Trump som gått hem hos många.

– På riktigt? Jag menar, det är detta som irriterar dig, och du vill bli president i USA? Come on man! sa Obama.

Och just come on man, eller kom igen mannen, har blivit något av Obamas signaturfras under sitt kampanjande för Hillary Clinton, skriver New York Times.

Tidigare: ”Fired up!”

Och på fredagen var det dags igen under ett tal i Cleveland, Ohio. Obama kritiserade Trump hårt för att han hävdar sig stå upp för arbetarklassen och undrade hur någon kan tro på honom.

– Om en man tillbringar 70 år på jorden utan att visa någon hänsyn för arbetande människor, det finns inget som visar att han stödjer minimilön eller kollektivavtal, och plötsligt ska han vara förkämpe för arbetande människor? Come on man!

Trump har hävdat att en ”global elit” har riggat valet till Hillary Clintons fördel.

Obamas svar? ”Come on man!”

Om sloganen ”Fired up! Ready to go!” definierade Obamas entusiasm under sin kampanj för åtta år sedan visar ”Come on man!” hans förbittring över den rådande tonen i amerikansk politik just nu, skriver New York Times.

”Vi blev smickrade”

En förklaring till denna nya fras kan också vara presidentens tycke för sportkanalen ESPN. Obama brukar ofta hålla koll på ställningen hos sina favoritlag via sin Ipad och just ESPN. Under flera år har kanalen gjort ett segment som kallas ”C'mon man” där programledaren visar klipp från dråpliga sporthändelser.

Enligt sportkanalen är kopplingen glasklar.

– Det är svårt att missta för något annat. Vi blev smickrade, för att vara ärlig med dig. Det är alltid fint när dessa saker rör sig förbi sportsfären och tar plats i ett större sammanhang, säger Seth Markman, producent på ESPN till New York Times.

 PLUS:  USA:s framtid