Folksams utredare – före detta poliser

Publicerad 2013-01-18

Använder sina tidigare kontakter för att få fram hemligstämplade uppgifter om Folksams kunder

Med höga löner lockar Folksam över poliser till den särskilda utredningsverksamheten.

Där utnyttjar de sina kontakter för att få fram sekretessbelagda uppgifter om bolagets kunder.

– Allt sker under stort hemlighetsmakeri, säger en tidigare medarbetare på Folksam.

Klas Beskow är chef på Folksams utredningsavdelning.

Försäkringsbolagen gör ingen hemlighet av att de helst anställer före detta­ ­poliser i sin särskilda utredningsverksamhet. De lockar med höga löner och spännande arbetsuppgifter för att kunna hitta och sätta dit försäkringsfuskare.

Enligt flera av varandra oberoende källor består Folksams utredningsavdelning till nära 80 procent av poliser. Chef för avdelningen är Klas Beskow, tidigare krimchef på polisen i Södertörn.

Skapat ett klimat

I går avslöjade Aftonbladet att Folksam samlar in och sparar mycket känslig information om sina kunder i ett hemligt register. Och personer med insyn i bolaget uppger att den höga andelen poliser har skapat ett klimat som bidrar till att känslig information om kunder samlas in och registreras utan eftertanke.

– Man har ett väldigt ­polisiärt tänkesätt till den här verksamheten. Det har lett fram till att man kanske inte är så eftertänksam med vad man skriver in i registret, säger en person som har insyn i Folksams arbete.

”Har daglig kontakt”

Christer arbetade som rådgivare hos Folksam i södra Sverige i många år. Han har också sett effekten av den höga andelen poliser.

– Den svenska marknaden är liten, utredarna har daglig kontakt med varandra gällande kunder som vill teckna försäkringar, men träffas också fysiskt och utbyter information om stora kunder och misstänkta bedrägerier.

Enligt flera källor ­kommer mycket av informationen in med hjälp av kontakter med gamla kollegor på polisen.

– De kunde bland annat hänvisa till tidigare brottslighet och incidenter som de helt enkelt inte skulle kunna ha kännedom om, ­säger en av dem.

Informationen som utredarna tar fram styr sedan relationen som säljare har till kunderna.

– Det hände ofta att man ville signa en kund, men när utredaren hade tittat på ärendet blev det avslag, ­berättar Christer.

Chefen förnekar

I en intervju med Aftonbladet förnekar utredningschef Klas Beskow att hans anställda tar några informella kontakter med ­polisen.

– Nej, det gör vi inte. Och vi har inte de möjligheterna. Polisen är nog väldigt restriktiv eller direkt av­visande med att tillhandahålla slagningar till någon som är utanför polisen.

Men i ett utdrag från Folksams hemliga register som Aftonbladet har fått tillgång till framgår det att han själv tar direkt kontakt med polisen för att få till en husrannsakan.

Enligt skadechef AnnKristine Wuopio-Mogestedt har bolaget ett sam­arbete med polisen. Men alla kontakter sker den officiella vägen.

– Branschen samarbetar med myndigheter. Och främst gör vi det genom Larmtjänst (ett samägt bolag som motverkar bedrägerier, reds anm). Men vi har inga möjligheter att ställa krav på polisen. Misstänker vi att det föreligger brottsmisstanke så kontaktar vi polisen och gör en anmälan, säger hon.

Klas Beskows anteckning om husrannsakan i det hemliga spaningsregistret kommenterar hon så här:

– Hur en enskild med­arbetare formulerar sig i en notering lämnar en del ­övrigt att önska. Men rent generellt är det polisen som fattar beslut om hur man går vidare i ett sådant här ärende.