Bryggeriets strategi för att överleva corona

Publicerad 2020-07-07

Uppsala Brygghus sålde knappt någon öl när coronapandemin stängde dörren till många krogar och restauranger.

När dörren nu börjar öppnas allt mer lanserar bryggeriet inte bara öl, utan även en dryck som inte riktigt slagit igenom i Sverige än.

”Vi har mellan 10 och 15 olika sorters öl”, säger Stefan Öström på Uppsala Brygghus.

Det var inte bara krogarna som drabbades hårt när ölen inte längre flödade ner i glasen på serveringarna under våren. Det kändes även längre bak i leden.

– Mot lokala restauranger och krogar tog det tvärnit i mars när de stängde eller folket uteblev, säger Stefan Öström på Uppsala Brygghus.

Han uppskattar att bryggeriet, som är det största i Uppsalatrakten, tappade nästan 75 procent av sin försäljningen den månaden. Sedan har det sakta gått uppåt igen, men inte till nivån före pandemin bröt ut.

Satsar på USA-succé

Bryggeriet har gjort öl i tre år, men kommer från och med nu även att brygga hard seltzers. Det är en mineralvattendryck med alkohol som det inte finns särskilt många sorter av i Sverige än, vilket Upsala Nya Tidning tidigare uppmärksammat.

– Det är en trend som kommer från USA, där vi sett att den gjort stor succé. Den bygger på en jäst produkt, så den passar in i vårt sortiment på det sättet. Den är också lite mildare i smaksättning än öl och innehåller mindre kalorier, säger Stefan Öström.

– Lanseringen av den hade vi planerat redan innan krisen, men den är mer angelägen nu. Det är inte bara försäljningen till krogarna som påverkat oss, utan även den inställda ölfestivalen som var planerad till slutet av juni.

Nu vid lanseringen kommer han och kollegorna brygga 4 000 liter hard seltzers i två olika smaker, en med hallon och en med krusbär, lime och humle. Det är en ganska blygsam mängd, med tanke på att bryggeriet producerar runt 150 000 liter öl om året.

Följ ämnen i artikeln