Folk rasande på SD-kampanj mot tiggeri

Publicerad 2014-05-13

Men SL vägrar att ta ned affischerna

PROTESTER SD-affischerna i tunnelbanan får resenärerna att rasa mot SL.

SD:s kampanj mot tiggeri väcker avsky bland resenärerna i Stockholms tunnelbana.

SL är nedringt av folk som kräver att affischerna tas ned.

– De som hör av sig är arga, säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman-Thullberg.

I går inledde Sverigedemokraterna en stor EU-valskampanj i tunnelbanan. Med affischer med budskapet "Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator".

På SL:s Facebooksida har protesterna rasat in sedan dess.

– Jag vet inte om jag kan utnyttja tunnelbanan som färdmedel eftersom ni har tapetserat tunnelbanestationer med rasistisk och lögnaktig propaganda. Jag känner mig inte välkommen, skriver en av de många upprörda resenärerna.

På telefon är det kö för att så många vill ringa in sina klagomål. SL:s kommunikationschef Suss Forssman-Thullberg uppskattar att ett par hundra personer hörde av sig i går och att telefonerna fortsatt ringa i samma takt.

– De som hör av sig är arga. Dels på budskapet, men många hör av sig och är arga över att SD får annonsera och det är faktiskt två olika frågor, säger hon.

– Det är ett faktum att Sverigedemokraterna som är ett politiskt parti i riksdagen har rätt att köpa reklam i tunnelbanan, säger hon.

Tar inte ned affischerna

När det gäller budskapet, som många uppfattar som direkt felaktigt, säger Forssman-Thullberg att de har följt de riktlinjer som finns kring reklam.

– Dilemmat är att det är en bedömningsfråga där man måste väga yttrandefrihet och rätten att driva kampanj mot individens rätt att inte bli kränkt, säger hon.

Kan det bli aktuellt att ta ned dem?

– Det beror på vad vi kommer fram till. Men vi måste göra den bedömningen och det måste få ta lite tid. Men vi behandlar det här skyndsamt.

Hur känner du själv när du ser de här affischerna?

– Nej, det kan jag inte säga. Inte i den här rollen.

Strax innan klockan 14 på tisdagen meddelade SL att de inte tänker ta ned affischerna.

– Vår bedömning är att inget av budskapen innebär ett allvarligt brott mot vare sig gällande lagstiftning eller riktlinjer, skriver en representant för SL på företagets Facebooksida.

Reaktionerna lät inte vänta på sig.

– Om det enligt SL:s riktlinjer är tillåtet att sprida rasistiska myter så behöver ni verkligen se över dessa riktlinjer, lyder en kommentar efter beskedet.

Joakim Wallerstein, kommunikationsstrateg hos SD, säger till Dagens Media att tunnelbanan var ett medvetet val för kampanjen ”för att man då i regel redan gått förbi ett antal tiggare på väg ned till tunnelbanan”.