CSN har skickat tusentals felaktiga besked

Publicerad 2016-01-06

CSN har skickat ut tusentals felaktiga årsbesked runt om i Sverige.

Och många har fått okända personers uppgifter.

– Det har gått ut cirka 2700 besked till olika personer som är felaktiga, säger Klas Elfving på CSN.

Under natten till onsdag drabbades CSN av problem när de skulle skicka ut sina årsbesked.

Det resulterade i att minst 2700 personer har fått fel besked i sina meddelanden.

– Det är gamla besked som har gått ut under en körning som gjorts i natt, säger Klas Elfving, pressekreterare på CSN.

Orsaken är att CSN efter årsskiftet anslutit sig till tjänsten ”Mina meddelanden”, och när första utskicket skulle göras så blev det fel.

– Det är ett misstag, men vi har åtgärdat det och nu ska alla få rätt årsbesked, säger han.

”Det är allvarligt”

Flera läsare har hört av sig till Aftonbladet och berättat att de fått andra personers uppgifter.

”Mitt årsbesked skulle ha skickats till min elektroniska brevlåda hos ”Min myndighetspost” men jag fick istället någon annans ansökan om lån”, skriver Sebastian, 40, till oss.

– Det är känslig information med namn, adress, personnummer och sådant som kanske inte ska komma ut. Det är viktigt att sådan information hålls hemlig och inte hamnar i orätta händer, så det här är allvarligt, säger han till Aftonbladet och påpekar risken för att råka ut för en id-kapning.

Fredrik, 38, fick också någon annans brev från CSN i sin postlåda.

– Jag tycker det är allvarligt när myndigheter blandar ihop människors post.

Han är dels rädd att någon annan får hans post, men också att han inte får all post som han ska ha. Dessutom poängterar han att ”det är lustigt att utskicken görs på en helgdag”.

– För då har jag ju ingen support som jag kan anmäla det här till, det tycker jag är allvarligt, säger han.

CSN: skickats till fel personer

CSN:s Klas Elfving kan vid 12-tiden bekräfta att en del personer har fått andra personers post.

– Det stämmer. Många av de här 2700 personer har fått andra personers beslut. Vi ser allvarligt på det här och kommer försöka reda ut det ordentligt.

Han meddelar senare att det rör sig om adress-, låne- och personuppgifter som skickats fel. Men enligt Klas Elfving kommer det inte utgöra någon fara för kunderna.

– De flesta av våra beslut är offentliga uppgifter, så vi hoppas att det här inte ska vara någonting som påverkar på ett illavarslande sätt, säger han.