MSB: Vi riktar inte våra råd baserat på kön

Carin Fock/TT

Publicerad 2020-04-18

Män är sämre på att ändra sitt beteende med anledning av coronapandemin. Arkivbild.

Män är sämre än kvinnor på att ändra sitt beteende med anledning av coronakrisen. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) riktar sin informationskampanj om coronaviruset baserat på ålder och modersmål, men ser ännu ingen anledning att göra det specifikt mot män.

Tvätta händerna, träffa inte andra och håll dig hemma om du märker av symptom. Uppmaningarna från Folkhälsomyndigheten har nu hamrats in hos de flesta svenskar. Trots det har män svårare att ändra sitt beteende än kvinnor.

En tidigare Sifoundersökning visar att kvinnor är mer angelägna än män att ändra sitt sociala beteende för att undvika att bli smittade av coronaviruset.

– Kvinnor har varit mer benägna att ta till sig råden och rekommendationerna och att faktiskt ändra sitt beteende, sade Maria Bergstrand, enhetschef på MSB, vid en presskonferens tidigare i april.

MSB har tillsammans med bland annat Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen fått i uppdrag av regeringen att genomföra en stor informationssatsning för att nå ut med samordnad information om det nya coronaviruset. Målet är att nå en sådan stor del av befolkningen som möjligt.

Tog fram särskild kampanj

När det visade sig att flera som dött av covid-19 i Stockholm hade somaliskt påbrå fick MSB kritik för att de inte informerat tillräckligt på andra språk. De lovade att mer kraftfullt försöka nå ut till de drabbade grupperna.

När det sedan visade sig att personer över 70 år fortsatte att umgås som vanligt, trots avrådan, togs det fram en särskild kampanj riktad mot åldersgruppen.

Men att rikta informationen direkt till män är inget MSB eller Folkhälsomyndigheten planerar att göra.

– Nu är riskgrupperna vårt fokus. Vi vill givetvis få folk att följa myndigheternas råd, men vi har inte riktad information på grund av kön, säger Teresa Palmquist, projektledare för MSB:s informationssatsning.

TT: Men ett av målen är att nå ut till en sådan stor del av befolkningen som möjligt, vore det då inte bra att fokusera på den grupp som i huvudsak inte ändrar sitt beteende?

– Jag tycker inte att det är tillräckligt stora skillnader mellan kvinnor och män ännu. Vi ser en signifikant skillnad, men den är inte gigantisk. Den tidigare undersökningen visar också väldigt tydligt att alla har tagit till sig informationen, men om man sedan väljer att följa det eller inte är en annan sak, säger Teresa Palmquist.

Inte förvånad över beteendet

Mathias Ericson vid Göteborgs universitet har forskat på bland annat risk- och krishantering ur ett genusperspektiv. Han är inte förvånad över att män har svårt att ändra sitt beteende.

– Även om skillnaderna inte är jättestora i just den här undersökningen så är det ett mönster vi sett sedan tidigare, att män har svårare att ta till sig den här typen av information. En förklaring är maskulinitetsnormer om att män vill bestämma själva och inte underordna sig. Rekommendationerna utmanar deras känsla av kontroll.

TT: Bör MSB rikta sin information baserat på kön?

– Det är nog inte så enkelt. Men när de utformar sin informationskampanj bör de ha med sig och tänka på hur informationen tas emot beroende på kön, om inte annat för att öka mottagligheten på sikt och inte förstärka de här normerna, säger Mathias Ericson.

TT: Vad är då den bästa lösningen för att nå männen?

– Med en ökad jämställdhet i samhället. Man måste arbeta mer långsiktigt och brett med de här frågorna. Män förlorar också på upprätthållandet av maskulinitetsnormer som gör det svårt för män att se sig själva som sårbara. Det bidrar så klart till att de inte tar till sig myndigheternas råd och kan löpa större risk att få coronaviruset och dö, säger Mathias Ericson.

Följ ämnen i artikeln