Försäkringskassan hånade sjuk – råkade spela in misstaget

Publicerad 2018-03-07

Linda, 43, väntade på ett meddelande från sin handläggare på försäkringskassan.

När hon lyssnade igenom telefonsvararen hade hon fått ett extra röstmeddelande.

”Hur dryg är man i pallet?”, hör Linda då sin handläggare säga – om henne.

Linda, 43, är sjukskriven för diskbråck och har sedan fem månader tillbaka fått sjukpenning från Försäkringskassan.

Under tisdagen ringde hennes handläggare på Försäkringskassan, men Linda missade samtalet och fick i stället ett röstmeddelande.

När Linda lyssnade igenom telefonsvararen hörde hon följande:

”Heltidssjukskrivna, och orkar inte ens lyfta på luren. Va? Jamen, hur dryg är man i pallet? Här får du sjukpenning från staten, en otrolig förmån, och man kan fan inte ens svara i telefon. Hon har ju ryggproblem, nu pratar vi inte om nåt psykiskt kvadd som ligger och skriker i soffan.”

Har gråtit

– Jag var så chockad. Jag bara satt och gapade när jag hörde det här meddelandet. Det är så nedvärderande. Jag har gråtit över det här.

Handläggaren hade alltså av misstag spelat in ett röstmeddelande där hon pratar om Linda med en annan person. Strax därpå hörs det ”formella” meddelandet som var ämnat för Linda och handlar om hennes sjukpenning.

– Jag försökte ringa henne men då hade hon gått för dagen. Jag har lämnat ett meddelande och sagt att jag fått hennes meddelande som är väldigt kränkande, säger Linda.

Aftonbladet har tagit del av meddelandet och låtit Försäkringskassans chef för sjukförsäkringen, Lars-Åke Brattlund, lyssna på det.

Internutredning tillsatt

– Jag har lyssnat på ljuduppspelningen, det här är fullständigt oacceptabelt. Medarbetaren är tagen ur tjänst med omedelbar verkan, vi har tillsatt en internutredning för att se vad som har hänt, säger han.

Har du hört talats om liknande händelser på försäkringskassan tidigare?

– Jag känner inte igen det här sedan tidigare och kan inte säga att det är vanligt förekommande. Men vi har det här som en av våra viktigaste frågor, att jobba med etik och moral i vår hantering.

Flera upplever en kultur där handläggare uppmuntras att bevilja så få som möjligt sjukförsäkring, känner du igen det här?

– Det har vi konstaterat att det existerar inte, det är inget Försäkringskassan sysslar med. Vi sysslar med att tillämpa lagstiftningen. Mer än 97 procent får sin sjukpenning precis som man har sökt den.

Hur kommer ni fortsätta utredningen?

– Handläggaren utreder vi, sen får vi naturligtvis kontakta kunden och be henne om ursäkt för det inträffade.