Namnförslagen till ”ryska McDonalds” strömmar in

Publicerad 2022-06-03

Rysslands ”nya McDonalds” tar form.

Hamburgarjättens skyltar är på väg ner – och en rad nya namnförslag har inkommit.

– De kan göra något med en historisk blinkning, säger varumärkesexperten Josh Gerben.

I mitten av maj fick McDonalds nog. Efter Rysslands invasion av Ukraina meddelade den amerikanska hamburgarjätten att man säljer sina 850 restauranger och lämnar landet.

– Det är omöjligt att ignorera den humanitära katastrofen som orsakats av kriget i Ukraina, skrev vd:n Chris Kempczinski i ett öppet brev.

Nu har man nåt en överenskommelse med den ryske affärsmannen Alexander Govor som kommer driva hamburgerrestaurangerna vidare i rysk regi.

Allt som återstår är ett nytt namn.

”The only way”, ”Fun and tasty”, ”The same one” och ”Free checkout”, är några av de nya förslagen som skickats in för varumärkesregistrering.

– Ryssland försöker visa att ”vi kan göra det här på vårt eget sätt och att de stora dåliga västerländska kapitalisterna inte behövs”, säger universitetsprofessorn och varumärkesspecialisten Christine Farley till Washington Post.

”Försöker få en nystart”

Varumärkesdokumenten visar att de nya ägarna planerar att driva restaurangerna ”med en väldigt rysk prägel”, enligt varumärkesexperten och advokaten Josh Gerben.

– De visar att efterträdarna till McDonalds i Ryssland försöker få en nystart. Det ser inte ut som att de försöker använda McDonalds varumärke framöver, men de kan göra något med en historisk blinkning, säger han till Washington Post.

Ryssland nya ”McDonalds” tar form.

ANNONS