Tekniska problem hos SEB

Publicerad 2016-09-17

Mitt i fredagsfirandet drabbades SEB av tekniska problem, som innebar att storbankens kunder inte kunde logga in på internetbanken eller i mobilappen.

– Det har inte gått att komma in på internetbanken eller appen med bankid, men sedan strax efter klockan 00.20 är problemet åtgärdat, säger Anna Helsén, presschef på SEB.

Flera personer hörde under fredagskvällen av sig till Aftonbladet om att de inte kom åt sina konton på SEB, varken via mobil eller dator. En person uppgav att han sedan klockan 19 inte kunnat logga in på sin internetbank eller via sin mobilapp.

Problem med bank-id

Anna Helsén, presschef på SEB, bekräftar strax efter midnatt att banken under kvällen har tekniska problem, men kan inte uppge hur omfattande eller exakt vad det innebär för bankens kunder.

– Det har bland annat inte gått att komma in på appen med bank-id. Mer än så kan jag inte säga just nu, de håller på och felsöker och arbetar för fullt med att åtgärda felet snarast möjligt, säger Helsén.

Inte heller bankens hemsida gick under en kortare stund under kvällen att nå.

Vid 00.20-tiden fungerade alla tjänster som vanligt igen.

– Det har varit problem med inloggning med bank-id och det har inte gått att komma in på internetbanken eller appen, men nu är problemet löst. Kort har fungerat, säger Anna Helsén.

Helsén kan inte säga hur omfattande bank-id problemet varit eller vad som orsakat det.

Tidigare teknikhaverier

Så sent som för några dagar sedan hade SEB problem med kortbetalning samt sin app och sajt. Det som främst påverkades då var bank-id. Morgonen därpå drabbades storbanken åter av tekniska problem, som även det ledde till att kunder inte kunde betala med kort eller logga in på internetbanken eller mobilappen.

– Nu var det ett kortare avbrott, mellan kvart i tolv och tjugo över tolv. Jag kan inte säga att det var samma problem nu som då. Nu var det inloggningen till internetbanken som inte fungerade, säger Anna Helsén.

ANNONS