Kampanjen får folk att se rött

Uppdaterad 2018-08-21 | Publicerad 2013-04-05

’Biggest loser’-reklamen anklagas för att förmedla att bara smala kan finna kärlek

Sjuans kampanj för ”Biggest loser” är i blåsväder.

Kritiker menar att den ger bilden av att man måste vara smal för att hitta kärleken.

Men kanalen slår ifrån sig.

Framför allt i sociala medier, har röster höjts för att affischerna signalerar: ”kärleken är möjlig – bara du går ned i vikt”.

Ewa-Maj Rasmusson Säter, ordförande för Överviktigas riksförbund i Stockholm, ser risker i att kampanjen späder på attityder som redan i dag finns i samhället.

– Jag kan se två effekter. Den ena är att man sväljer idén, man sväljer attityden att det är så man ska känna. Man ska uppenbarligen inte bli älskad förrän man ser ut på ett visst sätt, oavsett vad det handlar om i utseendet, säger hon.

”En provokation”

Samtidigt välkomnar hon en diskussion.

– Det andra är ju att det kan ske det här som händer nu, att det finns en kritik i samhället som kommer upp till ytan. Att det blir en provokation som kanske får människor att tänka till lite grann.

Nöjesbladet har varit i kontakt med flera av deltagarna. De uttrycker en förståelse för att personer reagerat, men menar att dessa missat poängen med kampanjen: Att spegla de medverkandes drömmar och önskemål.

Karin Fernström är en av de två deltagarna som syns på bilderna.

– De som varit kritiska har inte hela bakgrundshistorien och förstår inte att flera av oss har sagt när vi sökt till programmet att vi letar efter kärlek. Det är det de har använt.

”Väldigt olyckligt”

Anton Glanzelius, programchef på Sjuan, slår bort kritiken om att bilderna signalerar att kärleken kommer bara man går ned i vikt.

– Det är inte vår avsikt att skicka det budskapet. Om folk tolkar det så är det väldigt olyckligt.

Kan du förstå reaktionerna?

– Om man tolkar kampanjen som att enda sättet att finna kärleken är att bli smal så förstår jag att man blir provocerad. Men det har inte varit vår avsikt.

Kunde ni ha varit tydligare med er avsikt?

– Det är möjligt att vi hade kunnat vara. Men jag vill ändå hävda att med den totala kampanj som vi gör, och med själva programmet, så kommer det att stå bortom allt tvivel att programmet har de bästa avsikter och inte idoliserar den smala modellkroppen som det bästa i livet.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln