Ekdal: TV4 visar brist på mod

Uppdaterad 2018-08-21 | Publicerad 2012-01-13

”The voice” tappar tittare Profilerna är trötta på talangjaktsmanin

Tittarna sviker TV4:s ”The voice”.

Och kanalens profiler är trötta på talangjaktshetsen.

– TV4 visar en ängslan och brist på mod när det gäller nya program, säger Lennart Ekdal.

I går kunde Nöjesbladet avslöja att TV4 väljer att lägga ”Talang” på is.

Men trots att kanalen på kort tid även har slopat ”Idol” kommer tv-tablån att präglas av sökandet efter nästa stora stjärna.

På bästa sändningstid rullar talangtävlingen ”The voice” och i höst är det premiär för storsatsningen ”X-factor”.

– Alla kommersiella kanaler, även TV4, visar en ängslan och brist på mod när det gäller nya program. Man hänger fast väldigt länge vid det som har funkat, säger Lennart Ekdal, 58.

”Inte förvånad”

TV4:s programdirektör Fredrik Arefalk, känner dock inte att kanalen saknar mod gällande nya programidéer.

– Det håller jag inte alls med om. Vi har under de senaste två åren lanserat fler nya stora succéer än på mycket länge, säger han.

Ekdal anser att satsningarna på talangjakter är ett talande exempel för kanalens ängslan över att satsa fräscht.

– ”Idol”, som jag tycker är ett bra program, blev väldigt lyckat. Jag är inte förvånad över att det får en rad varianter av uppföljare. Men det är klart att det kan tyckas fegt, säger han.

Jessica Almenäs, 36, programledare för TV4:s ”Biggest loser”, säger att hon rent personligt har tröttnat på talangjaktsprogram.

– ”The voice” är snyggt och bra. Men jag har svårt att engagera mig, säger hon.

”Risk för mättnad”

Artisten Charlotte Perrelli, 37, jurymedlem från skrotade ”Talang”, tror att den stora strömmen av talangjakter kan ha gjort tittarna mätta.

– Det är mycket möjligt att folk tröttnat helt enkelt. Det är många musikformat som liknar varandra, säger hon.

Fredrik Arefalk, programdirektör för TV4:

– Det kan naturligtvis finnas en risk för mättnad om det blir för mycket av en och samma genre, men det är alldeles för tidigt att dra en sådan slutsats.

Har ni missbedömt tittarnas sug efter fler talangtävlingar?

– Det är alldeles för tidigt att dra sådana slutsatser. Vi har sänt ”The voice” i en vecka. För vår del är läget inte alls så dramatiskt som vissa vill göra gällande.

När det kommer till tittarsiffror verkar det som att talangjakternas popularitet har dalat i tv-sofforna.

Identiskt koncept

Den senaste säsongen av ”Idol” hade överlag sämst tittarsiffror i formatets historia samtidigt som tittarna svek TV3:s storsatsning ”True talent” – konceptet närmast identiskt med ”The voice”.

De tre första avsnitten av TV4:s ”The voice” har i genomsnitt haft 720 000 tittare. Det andra avsnittet sågs endast av 639 000 tittare.

– De genomsnittliga siffrorna är helt okej för ett nytt program. Jag tycker att programmet är väldigt bra, så vi får se hur det utvecklas genom tid, säger Arefalk.

Vad är en bra siffra för en storsatsning som ”The voice”?

– Om vi växer med tio, tjugo procent över tid så är det bra i den tuffa konkurrensen som är på fredagar mot ”På spåret”, säger Fredrik Arefalk.

– Generellt sett tror jag inte att det blir en utmattning så länge formaten skiljer sig på något sätt. Det finns en ärlig själ i ”The Voice” att uppmuntra alla som söker. Jag tycker också att åldern och kvalitén är högre än vad jag har sett tidigare, säger Petter, jurymedlem i ”The voice”.

Följ ämnen i artikeln