Tittarna: Vi väljer etablerade artister

Uppdaterad 2018-08-17 | Publicerad 2011-11-07

Så mycket bättre” nära dubbelt så många tittare som ”Idol

I år tittar vi hellre på etablerade artister än nya stjärnskott.
Medan tittarsuccéerna "Så mycket bättre" och "Berg flyttar in" ökar i popularitet tappar "Idol" hundratusentals tittare.
I lördags skillde det nästan en miljon i tittarsiffror mellan de båda TV4-produktionerna.

Framgångskonceptet "Så mycket bättre" fick nästan två miljoner svenskar att bänka sig i tv-soffan i lördags.
– Det ligger nästan på "Solsidan"-nivå, säger Fredrik Arefalk, programchef på TV4.
Öppningsprogrammet där artisterna tolkade Tomas Ledin sågs av 1 955 000 personer, och veckans avsnitt där Eva Dahlgren fick samtliga artister utom Laleh att plåtas i kanindräkter lockade nästan lika många – 1 935 000 tittare.

Årets säsong av "Så mycket bättre" har nått ett jättelyft jämfört med förra året, då varje program i snitt sågs av 1,4 miljoner tv-tittare.

Publiktapp för ”Idol”

Jämfört med de populäraste programmen förra året har "Idol" tappat ett par hundra tusen tittare.

I fredags såg 991 000 personer de skönsjungande tonåringarna kämpa för ett liv i rampljuset.

Jämfört med ”Så mycket bättre” ett glapp på över en miljon tittare. Fredrik Arefalk, menar att tittarsiffrorna för "Så mycket bättre" redan har nått fantasinivåer.
– Det känns nästan oschysst att jämföra de här två programmen. Medan "Idol" ligger extra starkt hos den yngre halvan av befolkningen har vi med "Så mycket bättre" verkat kunna locka tittare i alla åldrar, säger Fredrik Arefolk.
Kanalen har ännu en tittarsuccé i höst med "Berg flyttar in" som i onsdags kväll lockade 1,4 miljoner tittare.
– Berg har också fått en oerhört stark start, det här var faktiskt över mina förväntningar.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln