Klasskamp på tåg, mysig tantdeckare och misantropisk humor

Publicerad 2020-05-20

”Snowpiercer”, ”Ett fall för Vera” och ”After life”.

VECKANS STREAMINGTIPS I den postapokalyptiska thrillern ”Snowpiercer” åker ett tåg med 1001 vagnar fulla av sociala orättvisor i cirklar runt jorden. ”Ett fall för Vera” startar mysdeckarsäsongen. Och Ricky Gervais är tillbaka i vemodiga, varma och roliga ”After life”.

Snowpiercer


2013 gjorde Bong Joon-ho (den sydkoreanske regissör som välte hela Oscarsgalan med ”Parasit”) sci-fi-filmen ”Snowpiercer”, om hur de sista människorna åkte runt på ett tåg i cirklar runt jorden, efter att ett misslyckat försök att stoppa den globala uppvärmningen lett till en ny istid. Filmen var baserad på en fransk serieroman, och nu kommer tv-serien (med bland andra Jennifer Connelly) som tar sig an samma historia. En postapokalyptisk dystopisk thriller, som med ett 1001 vagnar långt tåg som metafor för kapitalismen tacklar teman som klasskamp och sociala orättvisor. Verkligen ingen perfekt resa – men inte heller en total tågkrasch.
Netflix. Premiär på måndag


Ett fall för Vera


Vi närmar oss sommaren, och att det är den bästa säsongen för mysrysiga deckare är sedan gammalt. I år blir, inbillar jag mig, höjdaren framför andra miniserien ”Perry Mason”, med Matthew Rhys i huvudrollen som den klassiska försvarsadvokaten. Men i väntan på den (HBO Nordic, 22 juni), håller jag till godo med den pålitliga brittiska kriminalserien ”Ett fall för Vera”, efter Ann Cleeves böcker. Brenda Blethyn är en vinnande mix av sarkastisk, intelligent och empatisk i huvudrollen, och Northumberland-miljöerna misslyckas aldrig med att förföra. Nu visar SVT sex avsnitt från säsong sju och åtta.
SVT Play. Säsongspremiär på söndag


After life


Svart komiska ”After life”, med Ricky Gervais som en misantropisk man som inte står ut med att leva, eller umgås med andra människor, efter att ha förlorat sin fru, behövde egentligen ingen fortsättning. Den första säsongen som kom förra året hade ett perfekt och fint avslut. Ändå uppskattar jag att få återvända till Tonys värld, där livstrött (och ofta väldigt rolig) sarkasm och kreativa brittiska svordomar möter en behaglig balans av värme och vemod. Allra bäst är ofta Tonys kyrkogårdssamtal med änkan Anne (Penelope Wilton), och de dråpliga lokaljournalistiska uppdrag han tvingas ut på i jobbet.
Netflix


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv