TV-RECENSION Ett mysterium kring en försvunnen exfru, en obduktion av ett äktenskap, och en hel bukett av medelålderskriser.

”Fleishman is in trouble” är en skådespelerifest med hög litterär svansföring.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Fleishman is in trouble

Disney+

Av Taffy Brodesser-Akner, med bl a Jesse Eisenberg, Lizzy Caplan, Claire Danes, Adam Brody, Maxim Jasper Swinton, Meara Mahoney Gross, Josh Stamberg, Josh Radnor, Christian Slater.

DRAMAKOMEDI Det är inte bara titelns Fleishman som har problem i journalisten Taffy Brodesser-Akners lätt satiriska men också varma relations- och livsstilsskildring baserad på hennes egen bok från 2019. Snarare handlar det om en samling kriser, hos en skara övre medelklass-människor som har vuxit i olika riktningar, och någonstans runt 40 har börjat inse att saker och ting inte blev alls som de hade tänkt sig.

Men den börjar hos Toby Fleishman (Jesse Eisenberg). En smått neurotisk läkare på Manhattan, som nyligen har skilt sig efter ett långt och allt mer kärlekslöst äktenskap, och precis har blommat ut som tillgänglig, framgångsrik singel i dejtingsapparnas kravlösa värld (varannan vecka i alla fall) när hans isdrottning till exfru (Claire Danes) plötsligt går upp i rök och lämnar honom ensam med deras två barn.

”Fleishman is in trouble”.

Hur blev det så här? Vad ska han ta sig till? Och vart har Rachel tagit vägen?

I kommande avsnitt får vi veta mer om både Tobys nu och om hans förflutna tillsammans med Rachel, medan serien växlar mellan nutid och tillbakablickar – allt ackompanjerat av insiktsfulla observationer av väninnan Libby (Lizzy Caplan). En före detta skribent, numera otillfredsställd hemmafru, som har känt Toby sedan collegetiden och här berättar om hans liv och relation som om det vore ett reportage hon skrivit för ett magasin.

Men det är i seriens andra halva, när narrativet vidgas till att även handla om Libbys eget liv, när händelseutvecklingen och äktenskapet i ett avgörande avsnitt plötsligt skildras ur Rachels perspektiv, och när Tobys självpåtagna helgongloria som både make, pappa och vän börjar hamna på sned, som ”Fleishman is in trouble” på allvar lyfter. Och går från att kännas som en variant på något som Woody Allen eller Noah Baumbach hade kunnat göra, till att bli någonting verkligt vasst och eget.

Och medan skådeplatsen, samhällsklassen och karaktärerna är specifika element, är de stora frågorna, om valen, åldrandet och livet, universella.

Rollbesättningen är perfekt, och språket är en sådan njutning att ”Fleishman is in trouble”, till skillnad från många andra tv-serier som är baserade på böcker, känns som en direkt litterär upplevelse.

”Fleishman is in trouble” har premiär på Disney+ den 22 februari.

Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv