Serien – ett miljonklipp

Uppdaterad 2018-08-24 | Publicerad 2010-11-14

Experten: ”Så mycket bättre” värt 10 miljoner för varje artist

Det går så mycket bättre.

Efter ”Så mycket bättre”.

TV4:s succéprogram är ett miljonklipp för deltagarna.

– Det är helt otroligt, säger Barbro ”Lill-Babs” Svensson, 72.

Den stora tittarframgången för TV4:s musikprogram ”Så mycket bättre” har tagit de flesta på sängen – inklusive TV4 själva.

Planen var därför först att vänta till december med att släppa några av låttolkningarna ur programmet. Men den stora efterfrågan gjorde att man släppte två låtar redan i samband med program tre förra helgen.

Topp fem

En vecka senare ligger en av dem – Petters version av Lasse Berghagens ”Stockholm i mitt hjärta” – på topp fem bland de mest nedladdade låtarna på Itunes.

Succén är ett av flera exempel på att ”Så mycket bättre” inte bara har inneburit guld för TV4 – utan kanske i ännu större grad för artisterna själva.

”Otroligt”

– Det här programmets genomslagskraft är enormt. Jag har varit med i Melodifestivalen, och då hände det att någon kommenterade det på stan. Men nu händer det precis hela tiden. Intresset är otroligt, säger Christer Sandelin.

Han nämner som exempel en spelning hans band Style nyligen gjorde på en Finlandsfärja.

– Det var en torsdag, där de brukar ha 900 personer i publiken. Men det var över 1 500 där. Det kan absolut ha med programmet att göra.

”Blev crazy”

Även Lill-Babs njuter av uppmärksamheten.

– Det är helt otroligt. Inne på Åhléns nyss kom fyra stycken fram. Det är jätteroligt, säger hon.

– Förut frågade folk ”vad gör Lill nu då?”. Men herregud, jag är ute på turné. Man ser inte vad vi håller på med. Men nu när vi hamnar i tv syns det, säger Lill-Babs.

Petra ”September” Marklund har också märkt av vilken supersuccé ”Så mycket bättre” är.

– Det är helt sjukt, jag har aldrig tänkt på att folk känner igen mig hemma, nu kommer folk fram hela tiden. Jag och Petter surprisade på en fest i natt och spelade ”Mikrofonkåt” ihop för första gången, publiken blev helt crazy, säger hon.

Enligt medieexperten Magnus Lindholm, digital chef på mediebyrån Carat, är exponeringen värd fantasisummor för deltagarna ur ett pr-perspektiv.

Fantasisummor

– Om Petter skulle köpa kommersiellt utrymme motsvarande de tittare han når via programmet – där trettio sekunder annonstid ligger på knappa 200 000 enligt prislistan – men också via klipp på Youtube, TV4Play, alla blogginlägg och utrymme i kvällspressen så är värdet över 10 miljoner, säger han.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln