TV-RECENSION De sviniga maktspelarna i ”Succession” är tillbaka, med plattan i mattan.

Spänn fast er.

Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus

Succession

HBO Max

Säsong 4, del 1-4

Av Jesse Armstrong, med bl a Brian Cox, Kieran Culkin, Jeremy Strong, Sarah Snook, Matthew Macfadyen, Alan Ruck, Nicholas Braun, J Smith-Cameron, Justine Lupe.

DRAMA ”Succession”, som är antingen ett drama med ett fenomenalt och giftigt sinne för humor eller en kolsvart, tragisk komedi med patos, beroende på hur man ser på det, har efter tre sylvassa säsonger redan säkrat sin plats i HBO:s hall of fame. Men genom att välja att avsluta relativt tidigt, med den här fjärde säsongen, har Jesse Armstrong nu möjligheten att åstadkomma något ytterligare, som även vissa av HBO:s tyngsta titlar delvis har misslyckats med; att checka ut med en pregnant final, innan tomgångskörningen har satt igång och de mer eller mindre oundvikliga svackorna har börjat infinna sig.

”Succession”.

Och baserat på de fyra avsnitt jag har fått se, kommer han att lyckas.

Mycket är sig likt, men mycket är också annorlunda. Känslan av ett annalkande slut är överhängande, allt får mer tyngd. Och efter en inledning som utspelar sig i efterdyningarna av bomben i den förra säsongsavslutningen – med den hänsynslöse mediamagnaten och nära nog sadistiske patriarken Logan Roy (Brian Cox) på ett håll, medan hans tre emotionellt förstörda barn Kendall (Jeremy Strong), Shiv (Sarah Snook) och Roman (Kieran Culkin) för en gångs skull jobbar med varandra i stället för mot varandra på ett annat håll, och den äldste, ständigt försummade sonen Connor (Alan Ruck) som vanligt har hamnat lite på sidan av – släpps en ny bomb. Som följs av ett crescendo bland rika gamar som tyder på att upplösningen kommer att bli bitter, uppslitande och riktigt, riktigt smutsig.

Greg (Nicholas Braun) och Tom Wambsgans (Matthew MacFadyen).

Det är en beskrivning av handlingen som är vag för att den måste vara det. Alla kommer att skälla på spoilers i det här läget, både tittare och HBO.

Det räcker egentligen att säga att jämvikten mellan elakheterna som får en att skratta och elakheterna som ger en ont i magen fortsätter att vara perfekt, att varje ögonblick, varje replik är en liten dyrgrip, och att många av skådespelarna i tv:s kanske allra finaste ensemble gör sitt bästa, mest berörande jobb hittills, som figurer som oftast är avskyvärda, men också precis tillräckligt mänskliga för att man ska bry sig om dem.

Inte minst Kieran Culkin, vars Roman tvångsmässigt smädar alla han ser med hastigheten hos en kulspruta, men också är den enda av Logans barn som har någon som helst förmåga till empati kvar. Och Sarah Snook, vars Shiv försöker hålla ihop och hålla masken efter att ha blivit överkörd av både sin far och sin make Tom (Matthew Macfadyen). En man som alltid slickar uppåt och sparkar neråt.

Nämnas måste också Nicholas Braun, vars hopplösa kusin Greg blir roligare för varje scen.

(Vad gäller Alexanders Skarsgårds svenska techvisionär Lukas Matsson, pratas det mest om honom i de första avsnitten. Men han lär spela en större roll i kommande episoder.)

Alexander Skarsgård i ”Succession”.