Blev nobbad - av dejtingsajt

Publicerad 2013-09-12

Företag drog sig ur tv-inspelningen – när de fick veta att Margareta sitter i rullstol

Produktionsbolaget ville filma när ”De dejtbara”-deltagaren besökte en singellunch.

Men dejtingföretaget bakom eventet drog sig ur när de fick veta att Margareta Nyberg sitter i rullstol.

Förklaringen: De kunde inte ”riskera att uppfattas som en dejtingsajt för handikappade”.

Mejlet från dejtingföretaget.

I slutet av förra året kontaktade produktionsbolaget Mastiff dejtingföretaget Shake my world.

– Min redaktör hade kontakt med dem och de tyckte att det var toppen att vi skulle komma, säger Lotta Andersson på Mastiff.

Men när Shake my world upptäckte att det var frågan om ”De dejtbara”, som de även diskuterat tidigare med produktionsbolaget, ändrades tonen.

– När de insåg att det var vi som höll på med det här så var det inte intressant.

”En skandal”

Margareta Nyberg informerades först i efterhand.

– Klart att man blir jävligt besviken. Att de över huvud taget inte vill ha den stämpeln. Det är som man trodde förr i tiden: Om man tog i en funktionshindrad så skulle man bli det själv. Det skrämde mig enormt att man inte vill bli förknippad med funktionshindrade.

Företaget erbjöd dock Margareta Nyberg att komma på eventet, men utan tv-teamet.

– Det är en skandal att de känner att de inte vill stå för det.

Nöjesbladet har tagit del av en mejlkonversation mellan Mastiff och dejtingsajtens vd, Henrik Kristiansson.

”Jag önskar verkligen av hela mitt hjärta (som jag sa förra vändan vi samtalade) att det inte vore något problem. Men vi kan inte riskera att uppfattas som en dejtingsajt för handikappade och tyvärr fångar tv- tittare i allmänhet inte upp hela budskapet utan bara snabbsållar och skapar sig sin egen bild blixtsnabbt”, skriver vd:n.

”Alla är välkomna”

När Nöjesbladet når Henrik Kristiansson slår han ifrån sig kritiken. Han beskyller i stället Mastiff för att inte ha varit tydliga med vilket format det handlade om. Vd:n vidhåller också att ingenting var spikat när företaget avböjde.

– Det stora problemet med tv är att det inte går att påverka hur en produktion kommer ut och visas upp. Därför tackar vi nej till i stort sett alla förfrågningar. Även om formatet är väldigt sympatiskt, som den här programserien, så vet man inte hur slutproduktionen ser ut. Det klipps ihop precis så som produktionsbolaget vill ha det, säger han.

Formuleringen i mejlet förklarar han med att det ”inte räckte med ett vanligt nej”.

– Egentligen så betyder det att killen från produktionsbolaget stod på sig och absolut skulle ha ett besked. Han blev nästan grinig när jag tackade nej och då måste man ge någon slags svar. Det handlar inte om någon företagspolicy. Alla är välkomna att registrera sig på vår sajt, säger Henrik Kristiansson.

ANNONS