”Konsolkriget är inte på långa vägar över”

Uppdaterad 2011-09-15 | Publicerad 2011-08-28

Playstation-chefen i stor intervju – bara på Spela

GRÅT INTE Om Playstation-chefen Andrew House får sin vilja igenom blir ”Heavy rain” inte det enda spelet David Cage utvecklar till PS3.

LOS ANGELES. Sony tvingas kriga mot Nintendo och Microsoft i ditt vardagsrum, och Google och Apple i din ficka.

Ingen tror att de kommer vinna.

Förutom Andrew House.

Spela fick en exklusiv intervju med den alltid lika segervisse Playstation-generalen.

Andrew House.

Del 3: ”Konsolkriget är ett maraton, inte ett kortdistanslopp.”
Playstation 3 hade ett starkt år ifjol, med innovativa spel som ”Heavy rain” och ”Demon's souls”. 2011 verkar mer fokuserat på uppföljare. Kommer det vara mönstret för de kommande åren? Har de stora Playstation 3-serierna redan etablerats nu?

– Det är en intressant fråga, och en intressant debatt inom branschen – hur lätt det är att vara innovativ vid vilken tidpunkt i livscykeln. Jag skulle säga att releaseschemat är mer slumpartat. Vad vi siktar på att göra är att ha rätt balans mellan nya spel och att upprätthålla starka serier. I rättvisans namn, om man tittar på de olika plattformarnas historik, så skulle jag säga att vi skött det här lika bra som – om inte bättre än – någon annan, när det gäller att kontinuerligt lansera nya varumärken genom konsolens hela livscykel. Vi har också demonstrerat spel på sistone som är helt nya. ”Medievil moves: Dead man's quest” är ett bra exempel på ett helt nytt spel. Vi har inte pratat om ”Sorcery” så mycket, men det är ett helt nytt spel som potentiellt sett kan bli en serie. Så det här betyder på intet sätt att vi etablerat våra serier och har vägen framåt utstakad. Men å andra sidan dikterar efterfrågan att om man haft en fantastisk upplevelse med ”Uncharted” så vill man veta hur berättelsen fortsätter. Så en bra konsolfabrikant försöker hitta en bra balans på den här punkten.

Apropå ”Heavy rain” – kommer vi få se ett till David Cage-spel på Playstation 3?

– Jag hoppas verkligen det. Jag pratade med honom för några månader sedan – han är väldigt tystlåten om vad han jobbar med just nu.

Haha, även när han pratar med dig...? Jag har svårt att tro på det!

– Hahaha! Man måste låta en konstnär gå igenom sin process.

Apropå konstnärer – Fumito Ueda.

– Ja.

Och ”The last guardian”. Varför visades inte det på E3?

– Så vitt jag vet jobbar de extremt hårt. Jag ser fram emot det lika mycket som någon annan. Deras spel har en sådan emotionell kraft.

Kommer vi få se mer av det på Tokyo Game Show?

– Jag är inte säker på att jag kan lova det.

Hur många Playstation 3 har ni sålt över hela världen?

– 50 miljoner.

50 miljoner. Och Microsoft säger att de sålt 55 miljoner Xbox 360. Hur känner du inför detta så här dags i konsolkriget?

– Vi kan säga att det är ett maraton, inte ett kortdistanslopp.

Så hur långt är ett maraton?

– Uhm...

Hur många år?

– Många, många år!

Haha. Det är ett långt maraton.

– I grund och botten skulle jag kunna kommentera den region jag vet mest om, och det är Europa. Där ser vi tydligt en klyfta mellan Playstation 3 och Xbox 360 – en klyfta som tycks växa. Jag tycker att vi har ett otroligt spelutbud på gång, och vi har bara börjat utforska områden som 3d, vilket kommer fortsätta vara något som särskiljer oss. Så vi är i väldigt bra form för att fortsätta kämpa.

Förlorar ni pengar på varje såld Playstation 3?

– Nej.

Kommer ni förlora pengar på Vita?

– Nej.

Kommer ni inte? Inte ens med den prislappen?

– Man måste tänka på hur prismodellen fungerar. Vår verksamhet livnär sig på små marginaler på hårdvara, vilket vägs upp av mycket bättre marginaler på resten av utbudet. Jag skulle uttrycka det som att Vita är väldigt, väldigt olik modellen vi använde när vi lanserade Playstation 3.

Hur ser du framför dig att Playstation Vita kommer utvecklas parallellt med Playstation 3 de närmaste åren? När PSP utannonserades var det mycket prat om att koppla ihop den med PS3, vilket aldrig riktigt blev verklighet.

– Visst.

Ta till exempel ”Gran turismo 4 mobile”, som skulle släppas samtidigt som PSP, om jag minns rätt.

– Ja.

Och sedan släpptes det mycket senare – som en releasetitel till PSP Go. Så hur kommer relationen se ut mellan PS3 och Vita?

– Vi visar redan i denna tidiga fas en större koppling mellan maskinerna än vad som någonsin var fallet med PSP. Utvecklingsmiljön är simplare och mer anpassad för detta ändamål – och verkar omfamnas väldigt entusiastiskt av spelutvecklarna, av de samtal jag haft med dem hittills att döma. Och vi visar redan påtagliga resultat – förvaring i molnet, ”Wipeout” är ett bra exempel på ett spel som kan spelas mellan plattformarna. Så vi har kommit mycket, mycket längre än vi någonsin gjorde med PSP. Och vi har inte ens släppt Vita än, och har byggt upp expertis om hur konsumenterna använder sina maskiner, vad de vill ha mellan Vita och PS3. Vad jag kan säga är att du har rätt som identifierar det här som en potentiellt avgörande aspekt av Vita som kan hjälpa till med att hålla den flytande, och faktiskt även förstärka vissa spelupplevelser på PS3.

Kommer det finnas en koppling mellan formaten för alla spel som släpps till både PS3 och Vita?

– Nej, jag tror inte man kan applicera det över hela brädet. Man kan inte stifta lagar för sådana här inslag – det måste vara passande för själva spelet, och vi tror att spelutvecklarna själva är bäst på att avgöra det.

Kan vi förvänta oss något sådant av nästa ”Gran turismo”, med tanke på att det var utlovat i ”Gran turismo 4”?

– Det vore ett stort misstag för en chef på Sony att förklara för Yamauchi-san (Kazunori, ”Gran turismos” skapare, reds anm) vad hans spel ska innehålla.

ANNONS