Som att kladda på Mona Lisa med tuschpenna

Publicerad 2015-09-09

Super Mario maker präglas av samma perfektionism som Nintendos största klassiker

PLATTFORM Mellan känslan av tabu och tanken på att vara den nye Shigeru Miyamoto hinner det passera ungefär fem minuter.

Det kanske kommer som en överraskning, men utanför Nintendos vita borg i Kyoto står inga stridsvagnar eller kärnvapenbestyckade missilramper. Annars kunde man lätt tro det, med tanke på hur militant de skyddat sina produkter, varumärken och kreativa beslut genom åren.

Miyamoto och Mario inspirerade en hel generation att bli spelutvecklare, men ingen vågade ens fantisera om att Nintendo, med sitt tvångsmässiga kontrollbehov, skulle låta en hel värld designa sina egna ”Mario”-spel.

Men här är vi nu.

Som att knyta skorna

Att placera ut sitt första frågeteckenblock känns som att kladda på Mona Lisa med en tuschpenna. När man väl accepterat att den gränsen är passerad blir det snart lika naturligt som att knyta skorna.

Försöken att sätta ord på magin i Nintendos bandesign skulle antagligen motsvara halva Wikipedia, men lika mycket har inte sagts om deras roll som läromästare. Med ”Super Mario maker” kan man i allt väsentligt bygga sina egna Koopa-fullfjädrade tolkningar av Svampriket. Man kan exempelvis välja den klassiska 8-bitsestetiken eller sminka upp det i Wii U-grafik. Man kan växla mellan teman, placera ut klassisk rekvisita och lika ikoniska statister och, om man så önskar, sudda bort plattformarna och börja om: allt sker via pekpennan och Wii U-kontrollens skärm. Och det här har man lärt sig snabbare än det tar att rabbla alfabetet.

Chockerande simpelt

Möjligen har man ett försprång med tanke på den djupa kännedomen om naturlagarna i Marios universum: vi har trots allt levt med det – och i det – i 30 år nu. Ändå går det inte att förringa hur enkelt och snabbt och ledigt det är att dra på sig Marios snickarbyxor och börja konstruera.

Under editorns minimalistiska design anar man att det ligger hundratals ratade presentationer och pitchar begravda: bara de allra mest nödvändiga funktionerna syns för våra ögon. ”Super Mario maker” kännetecknas av samma sorts perfektionism som präglar Nintendos största klassiker.

Smarta, intuitiva verktyg

Men inbilla dig inte att de släppt kontrollen helt och hållet. För det första serverar de spelets alla byggsatser i portionsförpackningar över en vecka. På premiärdagen – eller den dag man spelar det för första gången – har man bara tillgång till en begränsad repertoar. För det andra är det inte tillåtet att dela med sig av banor man inte först klarat på egen hand. För det tredje kommer de att hålla ögonen på innehållet och – efter hand – städa bort de värsta amatörerna från sina elitistiska servrar.

Det är mycket möjligt att jag blir en av dem. Att placera ut en plattform här och en Goomba där är nog inte tillräckligt för att få anställning på Nintendos berömda EAD-division. Kanske är det ”Super Mario makers” listigaste trick: att få spelaren att känna sig begåvad bara för att Nintendo försett den med smarta och intuitiva verktyg.

Avancerade ”Metroid”-kloner

Därmed inte sagt det saknas idéer utanför den där betongklossen i Kyoto. ”Super Mario maker” får premiär den 11 september, men Youtube är redan fullt av avancerade ”Metroid”-kloner, intrikata plattformspussel och överraskande shoot ’em up-versioner, för att inte tala om alla som gett sig själva i uppgift att designa den svåraste ”Mario”-banan genom tiderna. Fogade man samman dem till ett helt spel skulle de få ökända ”Lost levels” att framstå som rena paradiset.

Frågan är dock om någon kommer att ha roligare med ”Super Mario maker” än Nintendo själva. De banor som pressats på skivan är bland det mest skruvade veteranen Takashi Tezuka satt sitt namn på. Obundna av krav på konsekvent design, som om de skulle fungera tillsammans i en traditionell ”Mario”-titel, verkar de bara ha låtit varenda litet infall styra. Konsekvensen blir att vi serveras nya fantastiska tolkningar av både ”Super Mario bros”, ”Super Mario bros 3” och ”Super Mario world”, någonstans mellan känslan av mysig nostalgi och den omtumlande insikten om att Nintendo återvänt till sina gamla världar och gjort något helt nytt av dem.

Förvandlar dig inte till Miyamoto

Inför spelets premiär publicerade sajten Eurogamer ett klipp där Shigeru Miyamoto och Takashi Tezuka förklarar hur Nintendo själva tänker när de designar en bana. Förutom att de digitala arkitekterna återigen befäste hur besatta de är av detaljer hälsade Miyamoto – något han återkommit till genom åren – hur betydelsefullt det är att föreställa sig banorna ur spelarens ögon. Och, tillade han, förmågan att sätta sig in i någon annans situation kan man ha nytta av i livet, långt utöver speldesign.

Så ”Super Mario maker” kanske inte förvandlar dig till Shigeru Miyamoto. Men det kan mycket väl göra dig till en bättre människa.

Missa inga spelnyheter!

Följ Nöjesbladet Spela på Facebook och Twitter!

Nyheter Recensioner Intervjuer Trailers

Peter Ottsjö