Spellegendaren hatar free to play

Publicerad 2014-03-15

Molyneux vill stoppa populära spellösningen

Gratisspel är spelindustrins framtid, menar många tunga tyckare.

En som dock är kritisk till det nya fenomenet är legendariske spelskaparen Peter Molyneux.

Han menar att de så kallade free to play-spelen styrs av girighet och osunda affärsmodeller.

Hur gratis är gratisspelen egentligen?

Free to play-spel kostar inget att ladda ner och spela, men många kräver att spelaren investerar pengar för att kunna komma vidare i spelet.

Enligt Peter Molyneux, mannen som ligger bakom spel som ”Black & white”, ”Fable” och ”Populous”, är det gravt missvisande att kalla gratisspel gratis överhuvudtaget.

”Barn spenderar föräldrarnas pengar”

I en intervju med Develop påpekar han att affärsmodellen som ligger bakom free to play-spelen måste förändras – den styrs av girighet.

– Vi kan inte fortsätta att vara så uppenbart giriga när det gäller våra kunder, att locka barn att spendera tusentals kronor genom sina ovetandes föräldrars konton, säger Molyneux.

– Jag hatar termen free to play, och jag hatar sättet affärsmodellen bränner hål i våra konsumenters fickor.

Förra månaden berättade Molyneux för Pocketgamer att hans kommande spel ”Godus” kommer att vara ett gratisspel, men han vägrar att kalla det free to play. Han föredrar termen invest to play, och menar att spelet skiljer sig från andra gratisspel som först och främst är byggda kring sina betalningsmodeller.

– Företagen som gör gratisspel säger: ”var tålmodig eller betala pengar”. Det är ingen trevlig mekanik. Det är inte ett bra sätt att få folk att investera pengar.

Förstörde klassiska spelet

För att ytterligare illustrera sin poäng pekar Molyneux på det nyligen släppta mobilspelet ”Dungeon keeper”, en nyversion av ett spel från 1997 som Molyneux själv skapat.

– Free to play-mekaniken var så dominant att den helt överskuggade det fina jobb utvecklarna hade åstadkommit. Det var som en horribel odör.

– Jag ville spela och fortsätta att spela och fortsätta att spela. Men istället fick jag reprimander för att jag var en otålig spelare.

Nyligen avslöjade EU-kommissionen att man har för avsikt att, i samarbete med teknikföretagen, hårdare reglera just free to play-spel i framtiden.

ANNONS