Jätteavtal mellan Disney och "Fortnite"-skaparen

Publicerad 2024-02-08

Disney miljardsatsar genom att köpa in sig i ”Fortnite”-skaparen Epic Games.

– Det är antagligen vårt största intåg i spelbranschen någonsin, säger vd:n Bob Iger till CNBC.

Epic Games är bolaget bakom framgångssagan ”Fortnite”, liksom en av världens mest använda spelmotorer, Unreal.

– Vi tar inte bara en minoritetsandel – vi investerar 1,5 miljarder dollar – utan vi skapar tillsammans med dem också ett stort Disneyuniversum för spelande, tittande och även försäljning av digitala varor, och möjligtvis så småningom fysiska varor, säger Disney-vd:n Bob Iger till CNBC.

I en trailer för satsningen visas bilder ur animerade Disneyfilmer som ”Frost”, tillsammans med klipp från ”Avatar”, Marveltitlar och ”Star wars”. Det så kallade Disneyuniversumet ska vara sammankopplat med ”Fortnite”.

– Det här är ett sätt för Disney att bredda sin målgrupp och nå sin kärnmålgrupp, barn och unga, det är där de finns, säger Marcus Toftedahl, spelforskare och branschanalytiker på Sweden Game Arena.

Disney investerar 1,5 miljarder dollar i spelföretaget Epic som bland annat utvecklar det populära spelet "Fortnite".

Licenser mest framgångsrikt

Vid ett investerarsamtal nämner Iger att man i plattformen kanske ska kunna skapa egna spel, göra kortfilmer eller att den kan användas för att distribuera Disneyinnehåll.

Disney hade länge egna spelstudior som gjorde spel, men stängde de sista 2016. Sedan dess har man licensierat ut sina titlar, inte minst till svenska Massive (”Avatar”, ”Star wars”), Dice (”Star wars”) och Machinegames (”Indiana Jones”).

– Vi har försökt på olika sätt med tv-spel i olika riktningar. Licenserna är faktiskt det som till sist blev det mest framgångsrika för oss, säger Iger vid investerarsamtalet, enligt Venturebeat.

”Fortnite” har sedan tidigare haft samarbeten med Disney, där figurer från Marvel gjort inhopp i spelet. Disney har också använt Unreal i samband med skapandet av bland annat tv-serien ”The Mandalorian” och av åkattraktioner i Disneys nöjesanläggningar.

Skärmbild från "Fortnite". Pressbild.

Kan bli nyheter

Marcus Toftedahl tror att Disney nappat på ”Fortnites” ambitioner att bli en bredare plattform för olika sorters spel, likt upplägget i ”Roblox”. I december släpptes ”Lego Fortnite”, ett steg i den riktningen. Epic har också skapat ett verktyg som ska göra det lättare att genom Unreal skapa spel för ”Fortnite”-publiken.

– Spelarna närmar sig skaparverktygen. Jag tror vi kommer att få se innovationer, som inte bara handlar om att ”skinna” om (kosmetiska förändringar), utan att skapa ny spelmekanik, säger han och tillägger att han tror på framtida sammankopplingar med Disney+.

Marcus Toftedahl. Pressbild.

Bob Iger säger vid ett investerarsamtal att bolaget licensierat spel för 9 miljarder dollar hittills, varav Sonys "Spider-Man"-titlar är de hittills mest framgångsrika. Arkivbild.

Följ ämnen i artikeln