Way Out West blir mjölkfri

Uppdaterad 2015-06-02 | Publicerad 2015-06-01

Ingen mer mjölk i kaffet

Köttstoppet på Way Out West fick livliga reaktioner 2012.

Nu trappar arrangören upp miljöprofilen och portar mjölk.

– Festivalen blir ganska vegansk. Merparten av mjölkprodukterna tas bort, säger Patrick Fredriksson.

För tre år sedan rev Way Out West upp en åsiktsstorm, efter beslutet att slopa köttförsäljningen på festivalområdet. 2013 blev även klubbscenerna köttfria på den göteborgska musikfesten.

Då publiken verkade tillvänjd förra sommaren, började arrangörerna fila på nästa steg i miljötänket. De fastnade vid mejeriindustrins utsläpp.

”Ganska vegansk”

Så i år blir det ingen komjölk i kaffet på Way Out West i augusti. I stället finns havremjölk för den som vill. Men en helt vegansk festival är inte aktuell än.

– Den blir ganska vegansk. Merparten av mjölkprodukterna tas bort – framför allt kaffemjölken. För vi vill bryta normer, väcka debatt och visa att det är enkelt att göra något, säger Patrick Fredriksson, festivalansvarig på Luger.

Men viss ost och kanske en och annan mjölkglass kommer fortfarande att serveras.

Jämför med bilutsläpp

Luger förväntar sig en ganska märkbar miljövinst.

– Utsläppsmässigt är nötkreaturindustrin att jämföra med alla personbilar i hela Sverige. Genom att gå vegetariskt gjorde vi en förändring på närmare 25 procent. Nu tror vi att vi ska kunna komma ner på 30 procent mindre miljöpåverkan, säger Fredriksson.

Och det stannar inte vid festivalen. I år vill Way Out West engagera hela Göteborg i tre mjölkfria dygn, under festivalen 13 – 15 augusti.

Hotell, caféer och restauranger ska ha gett positiv respons hittills.

Väljer sida i mjölkbråk

När mjölken ryker får Way Out West också en ny huvudsponsor. Det handlar om Oatly – ett inte helt okontroversiellt svenskt företag.

Branschorganisationerna Lantbrukarnas riksförbund och Svensk mjölk valde att stämma Oatly, för mjölkbönderna tycker att Oatlys reklam för havremjölk – med ord i stil med ”som mjölk – fast för människor” – är vilseledande. Men många står också på Oatlys sida.

Way Out West står på havremjölkföretagets sida i konflikterna, säger Patrick Fredriksson.

– Det känns som att vi är av samma skrot och korn. Mejeriindustrin tror jag ser tillbaka på rabaldret med sorg, för de gjorde alla fel man kan göra. Det är på tiden att någon vågar bråka med mejerierna.

”Får förfesta med mjölk”

En mer eller mindre bråkig ton från både mjölkindustri och besökare räknar festivalen med framöver. Festivalchefen skrattar i förväg.

– Det kommer säkert bli en del reaktioner och det välkomnar vi. 90 procent av dem som bråkade sist var män. Så de där arga männen som blir irriterade när man bryter normerna, får väl förfesta med mjölk utanför.