Laleh har bäddat för genombrott 2

Uppdaterad 2018-08-17 | Publicerad 2012-01-19

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus till Lalehs skiva Sjung

POP Den spontana känslan i popmusik är ofta planerad och inrepeterad in i minsta detalj.

Det känns ofta som att Laleh hittar på orden och melodierna allt eftersom. Men när hon pratar om musik nämner hon en av Sveriges största och mest ökända perfektionister, regissören Roy Andersson.

Andersson kan lägga ner dagar och månader på enskilda detaljer i sina filmer. Det kan vara jobbigt att bara läsa om den långsamma och tidskrävande processen.

Att Laleh verkar vara lika noggrann låter kanske märkligt. Men det kan också förklara att hennes låtar i ”Så mycket bättre” var så mycket personligare och mer genomarbetade än de andra deltagarnas bidrag.

”Så mycket bättre”-materialet följer med som bonus-cd på ”Sjung”. Och covern på E-Types ”Here I go again” innehåller fortfarande mer dramatik än resten av tv-programmets andra säsong.

I dag är Laleh mer förknippad med Eva Dahlgrens ”Ängeln i rummet” än tidiga hits som ”Storebror” och ”Live tomorrow”. Därför är det intressant att hon inte väljer att spränga in hitsen från TV4 bland de nyskrivna låtarna på ”Sjung”.

Som om att ”Så mycket bättre” är just en bonus, ett extraspår, ett tillägg i hennes karriär.

”Sjung” är som en Spotify-lista med Lalehs favoriter. Låtarna innehåller flera influenser som spökar i dagens allra modernaste popmusik.

Kate Bush blandas med svensk listpop. Paul Simons och Peter Gabriels africana samsas med kammarstråkar. Proggiga tvärflöjter kinesar med mjuk soul. Och få artister kan växla lika friktionsfritt mellan svenska och engelska på samma skiva. Laleh Pourkarims karriär är som hennes musik – lite eljest. Hon slog igenom 2005 med sitt självbetitlade debutalbum.

Det här är hennes andra genombrott.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln