Måns gör låtar att spela hos närbutikskedjor

Publicerad 2015-06-02

Han hann knappt skjutsa streckgubben till tåget innan Måns Zelmerlöw rusade mot den kommersiella poppens albumkongress. För låtarna på ”Perfectly damaged” – ”Heroes” givetvis undantaget– står oftast bara och väger på egna ben. De fyller ut tid på en skiva.

På sitt sjätte - om man väljer att räkna bort den första skivan med tävlingsbidrag från hans tid i ”Idol” - album har den snart 29-årige Eurovision-vinnaren samlat tolv låtar som låter lite som titeln avslöjar. Till slut blir det närmast en filosofisk fråga. Om något är så perfekt att det omöjligt kan anses skadat – är det då skadat ändå? ”Perfectly damaged” uppvisar inga stötta hörn eller sprickor som hakar tag i uppmärksamheten. Det är som en perfekt macka som dyker upp, glider förbi och sedan försvinner iväg mot en lika perfekt orkestrerad horisont. Efter sig lämnar låtarna – ”Heroes” är fortfarande undantaget för allt på skivan – ingenting.

Läs också: Från mobbad till störst av Europa – så blev Måns Zelmerlöw Europas schlagerkung Mamman berättar Bilderna från barndomen
 

Borde jobba med andra

Men det var nog inte heller ambitionen: Att varje låt skulle ta över luftrummet.

Nog hade det däremot varit roligt om Zelmerlöw hade jobbat med låtskrivare som velat ge honom karaktär. Som hade låtit skivans enda ballad ”What’s in your eyes” – en duett med Tilde Vinter – bli till en riktigt fläskig powerballad istället för att göra den till en syntetisk tårdrypare. Och om ”Fade away” hade fått bli en riktig edm-rökare istället för light-versionen som blir nekad entré redan i klubbdörren.

Men visst. ”Perfectly damaged” har ett flertal låtar som passar för att spelas hos närbutikskedjor, på radiostationer och i bilstereos. Någon ska göra det också. Men vad mycket roligare det hade varit om Måns Zelmerlöw jobbat med folk som både vågade och ville. Det skulle klä honom.

Bäst: ”Someday” – låten med mest karaktär på hela skivan. Ja bortsett från ”Heroes” då.