The Fooo Conspiracy är söta – men inte redo för Globen

Uppdaterad 2015-09-14 | Publicerad 2015-09-13

Kristin Lundell om pojkbandets spelning

De gör ingen spektakulär entré.

Plötsligt står The Fooo Conspiracy där på scen och dansar.

Det ska bli symboliskt för hela konserten.

Globen brukade vara en arena dit världsartister - med ofta långa karriärer i bagaget – brukade uppträda.

Så är det inte längre.

Första gången som pojkbandet The Foo Conspiracy stod på Globens scen var som förband till Justin Bieber.

Det var för två år sedan då medlemmarna var femton och sexton år gamla.

Nu fyller man på egen hand arenan.

Åtminstone publikmässigt.

Det krävs dock mer än antal åskådare för att kunna fylla en arena med en bra show.

Inte redo för Globen

Nog för att den hängivna publiken är mer än nöjda att få se Felix Sandman, Oscar Enestad, Oscar ”OG” Molander och Omar Rudberg sådär rätt upp och ner.

De är jättegulliga och dansar bra.

Publiken har antagligen den bästa kvällen i sina liv.

Men det räcker inte med att The Fooo Conspiracy ställer sig på scen för att det ska bli en show.

Det krävs faktiskt en hel del för att fylla upp en arena som Globen. Det finns en anledning till att artister som spelar här kommer uppbackade av liveband, körsångare och scenografi.

Det måste skapas ett tryck.

Här brukar artister åka upp och ner genom scengolvet, flyga ut över arenan och ta till andra storslagna trick för att skapa fest.

The Fooo Conspiracy dansar mest. Ibland får de förstärkning av ett dussin dansare men oftast är de fyra killarna ensamma på scen.

Musiken är förinspelad. Sången låter aldrig starkare än sådär.

Lyckat mellanspel

Det är klart att gruppen ville köra en konsert i Globen när de fick chansen. Det är givetvis en fjäder i hatten när de ska försöka slå igenom internationellt.

Men The Fooo Conspiracy som band är inte klara för detta.

Petter dyker upp som gäst när killarna kör hans ”Såklart” och får sedan köra sin singel ”Vi är” medan de byter kläder. Det är både otippat och roligt. Petter – som debuterade med skivan ”Mitt sjätte sinne” 1998, samma år som Felix Sandman och Omar Rudberg föddes – har ju erfarenhet av att fylla ut en scen.

Hans gästspel visar dock ännu tydligare att en för stor kostym sällan sitter bra. Hur söta man än är och hur bra man än dansar.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln