163 miljoner såg Eurovision Song Contest

Mikael Forsell/TT

Publicerad 2024-05-24

Trots bojkotthot och kontroverser flockades tv-tittarna till Eurovision Song Contest.

De tre tv-sändningarna från Malmö sågs av sammanlagt 163 miljoner, visar siffror från EBU.

Siffran är en miljon högre än vad fjolårets tävling i Liverpool lockade.

Eurovision Song Contest sågs även av 7,3 miljoner onlinetittare i direktsändning eller i efterhand och EBU lyfter även fram det starka engagemanget i sociala medier. Videor med hashtaggen #Eurovision2024 har setts 6,5 miljarder gånger och 69 miljoner unika Instagramkonton interagerade med material från Eurovision.

Programledarna Malin Åkerman och Petra Mede lockade storpublik till Eurovision Song Contest. Arkivbild.

Samtidigt har tittarsiffrorna i tv för Eurovision Song Contest dalat i ett längre perspektiv. De tre sändningarna från tävlingen för tio år sedan, i Köpenhamn 2014, lockade som jämförelse 195 miljoner tittare över hela världen.

ANNONS