Skräckmästaren kan sikta på Sverige

Publicerad 2015-07-25

John Carpenter hyllar svenska skräckisen

Han har skrämt oss i decennier.

Nu kan den albumaktuella skräckmästaren John Carpenter vara på väg till Sverige – med sin musik.

– Kanske kommer vi, säger han till Nöjesbladet.

En ensam galning som mördar tonåringar. Seriemördande rollfiguren Michael Myers blev superstjärna när ”Halloween” gjorde stor succé 1978.

Man skulle kunna tro att den numera kultförklarade regissören John Carpenter, 67, skulle få det lätt efter en sådan framgång. Men inte.

Han fortsatte göra imponerande filmer som ”The thing”, ”Flykten från New York” och ”Big trouble in little China”. Men branschen sög ändå musten ur honom.

– Numera är jag bara förbannad på vissa människor i filmbranschen. Men exakt vilka det är vill jag inte säga, säger han.

Efter en lång karriär och en relativt hög ålder är han mer förtjust i att göra musik än något annat. Tillsammans med sonen Cody har han komponerat albumet ”Lost themes” som ligger väldigt nära den filmmusik han tidigare gjort.

– Temat är ”filmer i ditt huvud”. Alla har en privat film i huvudet, och jag har försökt komponera musiken till den. Men jag styr inte över bilderna, säger han.

Ny platta på gång

Nästa år kommer uppföljaren ”Lost themes 2”, som fortsätter på samma tema.

Det finns också långtgående planer på att göra en turné som tar honom ända till Europa.

– Kanske, kanske blir det Sverige, säger han hemlighetsfullt.

Under stora delar av 2000-talet har han varit i en kreativ svacka när det gäller film, och det han skapat har inte fått särskilt mycket uppmärksamhet.

Men hans storhetstid är ändå så pass imponerande att filmbolag ständigt vill göra remakes på hans filmer.

Och oftast får John Carpenter väldigt bra betalt. Utan att egentligen behöva lyfta ett finger.

– Jag har också själv några nya filmidéer. Men jag har accepterat min ålder och att jag är lyckligare nu. Så jag känner inte samma driv som jag gjorde när jag var en ung man. Om något händer är det kul, men gör det inte så är det ändå bra, säger han.

Men med musiken lyckas han göra det han har tänkt sig, att locka fram dystra "filmer i ens huvud".

– De mörka tonerna kommer från samma plats som mörkret i mina filmer.

Han växte upp i Kentucky och fadern var musikprofessor. Carpenter kände sig alltid som en utböling i området, och han är säker på att mörkret i både filmerna och musiken har sin grund i den utsatta situationen.

Hans rollfigurer befinner sig också ofta i utsatta positioner, som en isolerad expedition på Antarktis som infiltreras av en utomjording, eller en polisstation som attackeras av gängmedlemmar.

– Jag växte också upp med att lyssna på klassisk musik. Och den kan vara både mörk och vacker.

Kritisk och hyllande

Samtidigt som han är kritisk mot filmbranschen hyllar han också Hollywood.

– Man pumpar fortfarande ut succéer och tjänar pengar. Kolla på ”Jurassic world”. Den är fantastisk. Herregud. På många sätt har branschen förändrats helt och sedan inte alls. Publiken och människorna förändras. Och man får helt enkelt försöka följa med strömmen, fortsätter han.

Nyligen cirkulerade en nyhet om att Dwayne ”The rock” Johnson vill producera och spela huvudrollen i en ny ”Big trouble in little China”. Alltså kultäventyret där Kurt Russell bekämpar en kinesisk halvgud i Chinatown.

– Jag tror inte att det finns någon som kan spela Jack Burton som Kurt Russell. Jag har svårt att se det. Men jag skulle överväga att vara inblandad i projektet på något sätt om de kontaktar mig. Men Kurt Russell är Jack Burton, säger Carpenter.

– Om rätt projekt kommer kan jag till och med tänka mig att regissera igen.

George Miller är 70 och gjorde ett bra jobb med "Mad Max Fury road". Inspirerade det dig?

– Han är en hårding från Australien. Jag är inte lika hård. Men jag blev väldigt inspirerad. Jag känner George sedan länge. Och jag blev imponerad. Till och med en gamling kan göra bra grejer.

Vad tycker du om dagens skräckfilmer?

– Det har kommit några som är riktigt bra. Jag älskade en som kom för några år sedan. Den heter "Låt den rätte komma in". Den var underbar och svensk. Den återskapade vampyrgenren.

Skräcken blir bättre

– Skräckfilmsgenren formas hela tiden med kulturen. Den har varit med sedan filmhistoriens början och kommer att fortsätta vara med oss. Så fortsätt bara titta. Det bästa har inte ens kommit än.

Så du menar att den blir bättre och bättre?

– Ja, den blir alltid bättre och förändras med tiden. Men alla är rädda för samma saker egentligen. Fruktan är universiell. Det handlar om hur man skrämmer. Grundfrågan inom skräcken enligt mig är "varifrån kommer ondskan?". Inifrån eller utifrån? Det är väldigt enkelt. Skräcken kommer ibland utifrån, som från en annan stam. Utbölingen. Utomjordingen. Eller så kommer den från oss själva. Det där är de två skräckhistorierna som man kan berätta.

Vad tänker du när du ser om dina filmer?

– Jag ser aldrig om mina filmer. Jag kan se alla misstag. Jag är för kritisk. Jag har sett dem för många gånger ändå. Det finns misstag i varenda ruta och varenda sekund. Jag är för hård mot filmerna.

Carpenter om...

... en eventuell ”Flykten från New York”-remake:

– Projektet ligger hos Fox och vi får se vad som händer. Det har inte förhandlats färdigt och antagligen kommer jag inte att kontrollera den filmen. Jag skulle dock ha inflytande.

... jobbmöjligheter inom tv-serievärlden:

– Att vara "showrunner" är för mycket arbete. Svårt jobb. Men om rätt situation skulle komma så gör jag något. Visst.

... kärleken till tv-spel:

– Jag älskar spel.

Om du jämför film och spel. Vad ser du för skillnader i berättandet? Finns det något i spelberättande som är intressant för dig?

– Det är intressant. Men det är en annan konstform som finns till för en annan anledning. Spelen är ju uppdragsdrivna först och främst.
 

Roger Ebert har sagt att tv-spel aldrig kommer att kunna bli konst. Håller du med?

– Nej, han hade fel. Men de är inte där än. Jag har ännu inte stött på något spel jag anser är stor konst. Jag vet inte vad som kommer att krävas för att det ska bli det, men vi kommer alla att märka vad det är när vi ser det.

... vilka filmer han ser:

– Mot slutet av året kollar jag på "alla" filmer. Alltså Oscar-filmerna.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln